[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 56-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی
فروغ تیکدری ، میترا کامیابی ، مهشید تجربه کار ، امان الله سلطانی
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، kadivar.p@gmail.com
چکیده:   (594 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، عدم مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی است. این پژوهش به­منظور تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی انجام شد.
روش : روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1401 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور  به­ عنوان نمونه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده و به ­صورت قرعه ­کشی در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه ­های مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) برای جمع ­آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله­ آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکردند. داده ­های پژوهش با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج : میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پس­ آزمون در متغیر مهارت­های اجتماعی از 17/41±4/52 به 31/29±5/73و در متغیر  پردازش هیجانی از 21/45±6/17 به 39/66±7/54 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله­ پس آزمون، میانگین نمرات مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی­داری افزایش یافت (0/01P<  ).
نتیجه ­گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی موثر بود. بنابراین این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی پیشنهاد کرد.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، مهارت های اجتماعی، پردازش هیجانی، اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی
متن کامل [PDF 307 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/2 | پذیرش: 1402/8/23 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tikdari F, kamiabi M, tajrobekar M, soltani A. The effectiveness of training of executive functions on improving social skills and emotional processing in children with attention deficit/hyperactivity disorder. JPEN 2024; 10 (2) :47-56
URL: http://jpen.ir/article-1-731-fa.html

تیکدری فروغ، کامیابی میترا، تجربه کار مهشید، سلطانی امان الله. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :47-56

URL: http://jpen.ir/article-1-731-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4652