استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، kadivar.p@gmail.com
چکیده: (1081 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، عدم مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی است. این پژوهش بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی انجام شد. روش :روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1401 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.از پرسشنامه های مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج :میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پس آزمون در متغیر مهارتهای اجتماعی از 17/41±4/52 به 31/29±5/73و در متغیر پردازش هیجانی از 21/45±6/17 به 39/66±7/54 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله پس آزمون، میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنیداری افزایش یافت (0/01P< ). نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی موثر بود.بنابراین این نوع آموزش میتوان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی پیشنهاد کرد.
Tikdari F, kamiabi M, tajrobekar M, soltani A. The effectiveness of training of executive functions on improving social skills and emotional processing in children with attention deficit/hyperactivity disorder. JPEN 2024; 10 (2) :47-56 URL: http://jpen.ir/article-1-731-fa.html
تیکدری فروغ، کامیابی میترا، تجربه کار مهشید، سلطانی امان الله. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :47-56