[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 24-11 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه
ملاحت امانی ، لیلا ریحانی ، امیرسینا اسلامی راد
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، m.amani@ub.ac.ir
چکیده:   (492 مشاهده)
مقدمه : شناسایی نشانههای اولیه ناتوانیهای یادگیری و حمایت های آموزشی بهنگام برای کودکان در معرض خطر ناتوانی های یادگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه در میان کودکان 4 تا 6 سال در سال 1401 انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی، روش شناختی با هدف روانسنجی مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه می باشد. جامعه اول تحقیق شامل کلیه کودکان 4 تا ساله 6 در مهدکودک ها و پیش دبستانی های شهر بجنورد بودکه با استفاده روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 400 کودک انتخاب شد. جامعه آماری دوم تحقیق شامل دانش‌آموزان پایه اول شهر بجنورد بود. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، 20 نفر از دانش آموزانی پایه اول ارجاعی به مراکز  اختلالات یادگیری و نیز 20 نفر از دانش‌آموزان پایه اول بدون مشکلات یادگیری انتخاب شدند. از ابزارهای مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه، آزمون غربالگری تکاملی دنو2 وآزمون هوشی ریون برای جمع آوری داده ها استفاده شد. روایی همگرا و واگرا، روایی سازه(تحلیل عاملی اکتشافی)، روایی تشخیصی و پایایی درونی ابزار مورد ارزیابی قرار گرفت.
 نتایج: پایایی آلفای کرونباخ خرده مقیاس های مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه در دامنه 86/0 تا 92/0 قرار داشت. تحلیل عاملی اکتشافی وجود هفت عامل را در مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه مورد تایید قرار داد. مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه با آزمون دنور بطور مثبت (0/70 r=) و  با آزمون هوشی ریون بطور منفی همبستگی(0/36- r=) داشت(0/01>p) که نشانگر تایید روایی همگرا و روایی واگرا بود. همچنین دانش‌آموزان پایه اول با مشکلات ویژه یادگیری بطور معناداری نمرات بالاتری در خرده مقیاس های مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه داشتند(0/0001>p) که حاکی از وجود روایی تشخیصی بود.
نتیجه گیری: مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه از نظر همسانی درونی و روایی تشخیصی، همگرا و واگرای در سطح قابل قبولی بود. آن می تواند  ابزار مناسبی برای شناسایی زودهنگام اختلالات یادگیری کودکان پیش دبستانی در ایران باشد. 
واژه‌های کلیدی: ناتوانیهای یادگیری، مشاهده، مقیاس ارزیابی، پیش دبستانی، ویژگی‌های روانسنجی
متن کامل [PDF 331 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/29 | پذیرش: 1402/9/8 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amani M, reyhani L, islami rad A. Determinig psychometric properties of Persian version of the Early Learning Observation and Rating Scale. JPEN 2024; 10 (2) :11-24
URL: http://jpen.ir/article-1-735-fa.html

امانی ملاحت، ریحانی لیلا، اسلامی راد امیرسینا. تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس مشاهده و ارزیابی یادگیری اولیه. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :11-24

URL: http://jpen.ir/article-1-735-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660