دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران ، rajaei.46@iautj.ac.ir
چکیده: (962 مشاهده)
مقدمه: مادران در خانواده میتوانند با وِیژگیهای روانشناختی که دارند بر عملکرد تحصیلی نوجوانان تأثیرگذار باشند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانوادههای تکهمسری و چندهمسری بر اساس سلامت روان و سبک اسنادی مادران بود. روش: روش پژوهشی علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 14 تا 18 سال و مادران خانوادههای تکهمسری و چندهمسری شهرستان سراوان تشکیل میدهند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانوادههای چندهمسری و تکهمسری و 120 نفر مادران در خانوادههای چندهمسری و تکهمسری با روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرک و هیلیر (1979) و سبک اسنادی پیترسون و سلیگمن (1982) برای جمع آوری دادهها استفاده شد. دادههایبه دست آمدهبااستفادهآزمون تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی با نرم افزار SPSS مورد تحلیلقرارگرفتهشدهاست. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانوادههای تکهمسری بهتر از عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانوادههای چندهمسری است (p=0.002, T=3.194) همچنین عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانوادههای تک همسری که مادرانشان بدون علائم روانی و علائم متوسط روانی هستند بهتر از همتایان آنها در در خانوادههای چندهمسری است (2/21 T=، 0/031p=).یافته دیگر پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانوادههای تکهمسری بر اساس سبک اسنادی خوشبینانه مادران از عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانوادههای چندهمسری بهتر است (، 002/0 p=, T=3.18). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، برای بهتر شدن عملکرد تحصیلی نوحوانان در خانوادههای چندهمسری، توجه به سلامت روان و آشنایی مادران با سبکهای اسنادی پیشنهاد میشود.
Khosravi Shastan A, Rajaei A R, Teimory S. Comparing the Academic Performance of Adolescents in Monogamous and Polygamous Families based on Mental health and Attribution Style of Mothers. JPEN 2024; 10 (2) :67-77 URL: http://jpen.ir/article-1-737-fa.html
خسروی شستان عزیزاله، رجایی علی رضا، تیموری سعید. مقایسه عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده های تک همسری و چندهمسری بر اساس سلامت روان و سبک اسنادی مادران. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :67-77