دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، alimahdad.am@gmail.com
چکیده: (868 مشاهده)
مقدمه : هدف پژوهش مقایسه ی اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتارهای همدلانه و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان قلدر صورت گرفت. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی پیشآزمون – پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر أصفهان بودند. تعداد 45 نفر از آنها به صورت هدفمند با کسب نمره در پرسشنامه قلدری اسپلیچ و هارت (2001) انتخاب و در سه گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش یک، آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط بندگان (1398) و گروه آزمایش دو، آموزش مهارتهای اجتماعی صدر و همکاران (1389) و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. دانشآموزان پرسشنامههای رفتارهای همدلانه ووزن و همکاران (2015) و اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) را در مراحل پیش-پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. نتایج: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان دادند که هر دوآموزش پیشگیری قلدری و مهارتهای اجتماعی بر بهبود اهمالکاری تحصیلی و رفتارهای همدلانه در دانش آموزان تأثیر معنی داری داشته و اثرات در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است اما آموزش پیشگیری از قلدری در اهمالکاری تحصیلی مؤثرتر از آموزش مهارتهای اجتماعی بود. نتیجه گیری: بنابراین به نظر میرسد برنامه پیشگیری از قلدری و آموزش مهارتهای اجتماعی در مراکز مشاوره و آموزشگاهها و مدارس میتواند باعث پیشگیری و بهبود اهمالکاری تحصیلی و رفتارهای همدلانه در دانش آموزان قلدر شود.
Moeinifar R, Mehdad A, Manshaee G. Comparing the Effectiveness of Prevention of Bullying and Social Skills Training on Empathetic Behaviors and Academic Procrastination of Bullying Students. JPEN 2024; 10 (3) :24-37 URL: http://jpen.ir/article-1-739-fa.html
معینی فر ریحانه، مهداد علی، منشئی غلامرضا. مقایسه ی اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتارهای همدلانه و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان قلدر. مجله پرستاری کودکان. 1403; 10 (3) :24-37