[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 80-71 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی در کودکان بیش فعال
فروغ تیکدری ، میترا کامیابی ، مهشید تجربه کار ، امان الله سلطانی
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، kamyabi@gmail.com
چکیده:   (15 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی در کودکان می­تواند موجب افزایش مشکلات هیجانی نظیر عدم پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی شود. این مطالعه به ­منظور نعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی در کودکان بیش فعال انجام شد.
روش: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1402 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور  به­ عنوان نمونه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه ­های پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) و خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2001) برای جمع ­آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله­ آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکردند. داده ­های پژوهش با استفاده از کورایانس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج : میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پس­آزمون در متغیر  پردازش هیجانی از 21/45±6/17به 39/66±7/54 و در متغیر خودآگاهی هیجانی از 66/47±5/58 به 83/89±7/73 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله­ پس آزمون، میانگین نمرات پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی­داری افزایش یافت (0/01P< ).
نتیجه­ گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی موثر بود. بنابراین این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال بیش فعالی پیشنهاد کرد.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، پردازش هیجانی، خودآگاهی هیجانی، اختلال بیش فعالی
متن کامل [PDF 264 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/20 | پذیرش: 1403/3/22 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tikdari F, kamyabi M, tajrobekar M, soltani A. The effectiveness of executive functions training on emotional processing and emotional self-awareness in hyperactive children. JPEN 2024; 10 (4) :71-80
URL: http://jpen.ir/article-1-779-fa.html

تیکدری فروغ، کامیابی میترا، تجربه کار مهشید، سلطانی امان الله. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی در کودکان بیش فعال. مجله پرستاری کودکان. 1403; 10 (4) :71-80

URL: http://jpen.ir/article-1-779-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4657