[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 73-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری با بسته فراتشخیصی یکپارچه بر شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی
سیماالسادات سجادی ، فاطمه سادات طباطبایی نژاد ، الهام فروزنده ، فهیمه دهقانی
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران ، f.tabatabaei49@yahoo.com
چکیده:   (490 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات رایج کودکان با نشانه های اضطراب، کاهش شایستگی اجتماعی است. شایستگی اجتماعی توانایی مراقبت از خویش، کمک به دیگران و مراقبت از آن‌ها است. مداخلات متفاوتی جهت بهبود شایستگی اجتماعی کودکان بکار می رود. از جمله درمان شناختی رفتاری که هدف آن اصلاح باورهای ناکارآمد و بازسازی شناختی است و درمان فراتشخیصی یکپارچه که مؤلفه های زیربنایی آسیب را مورد هدف قرار می دهد. از اینرو هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری با بسته فراتشخیصی یکپارچه بر شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی است.
روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دختران 10 تا 12 ساله مضطرب مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر یزد در سال تحصیلی 1402 بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از این افراد بود که به صورت هدفمند با کسب نمره در پرسشنامه اضطراب آشکار رینولدز و ریچموند (1997) انتخاب و بصورت تصادفی و با روش قرعه‌کشی توسط یک روانشناس متخصص در دو گروه آزمایش (درمان شناختی‌رفتاری و بسته فراتشخیصی یکپارچه) و یک گروه شاهد گمارش شدند (هر گروه 15 نفر) و مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه شایستگی اجتماعی فلنر (1990) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون بونفرونی با بسته آماریSPSS-25 استفاده شد. 
نتایج: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که نمرات شایستگی اجتماعی در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد به طور معناداری افزایش یافته است (0/05>p). تأثیر هر دو گروه آزمایش تا مرحله پیگیری دارای ماندگاری اثر بود. همچنین بین میزان اثربخشی دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p).
نتیجه‌گیری: هر دو  درمان شناختی رفتاری و بسته فراتشخیصی یکپارچه برای بهبود شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی مناسب است.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، شایستگی اجتماعی، درمان شناختی‌رفتاری، بسته فراتشخیصی یکپارچه، کودکان
متن کامل [PDF 326 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/19 | پذیرش: 1403/9/27 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi S, Tabatabaeinejad F S, Foroozandeh E, Dehghani F. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy with a Unified Transdiagnostic Package on the Social Competence of Anxious Children. JPEN 2025; 11 (2) :61-73
URL: http://jpen.ir/article-1-790-fa.html

سجادی سیماالسادات، طباطبایی نژاد فاطمه سادات، فروزنده الهام، دهقانی فهیمه. مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری با بسته فراتشخیصی یکپارچه بر شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :61-73

URL: http://jpen.ir/article-1-790-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4704