[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 3 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تاب‌آوری و استرس‌تحصیلی دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین
حسام پورشالچی ، فاطمه مهدوی ، فتانه رادمان ، زیبا استخری
دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران ، pourshalchi@gmail.com
چکیده:   (228 مشاهده)

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تاب‌آوری و  استرس‌تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین بود.

روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه یازدهم دبیرستان‌های پسرانه دارای عملکرد تحصیلی پایین تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از این بین، تعداد 60 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شد و در یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارش تصادفی شدند. گروه اول یک دوره آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش را در 10 جلسه دریافت کرد و گروه دوم(کنترل) نیز همزمان به برنامه‌های عادی کلاسی خود ادامه داد. ابزارهای استفاده شده شامل آزمون تاب‌آوری کونور و دیویدسون و آزمون استرس تحصیلی کوهن و فرازر بود.

نتایج: نتایج نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش موجب افزایش تاب‌آوری و کاهش استرس تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین شده است(P<0.05).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان مطرح کرد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش مداخله مؤثر و قابل توجهی برای افزایش تاب‌آوری و کاهش استرس تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین می‌باشد. بنابراین، می‌توان گفت که از این برنامه می‌توان برای کمک به دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، استرس‌تحصیلی، راهبردهای خودتنظیمی انگیزش
متن کامل [PDF 285 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/30 | پذیرش: 1404/1/19 | انتشار: 1404/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourshalchi H, Mahdavi F, Radman F, Estakhri Z. The effectiveness of training self-regulatory motivation strategies on resilience and academic stress in students with low academic performance.. JPEN 2025; 11 (3)
URL: http://jpen.ir/article-1-813-fa.html

پورشالچی حسام، مهدوی فاطمه، رادمان فتانه، استخری زیبا. اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تاب‌آوری و استرس‌تحصیلی دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین. مجله پرستاری کودکان. 1404; 11 (3)

URL: http://jpen.ir/article-1-813-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710