دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران ، pourshalchi@gmail.com
چکیده: (228 مشاهده)
مقدمه:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تابآوری و استرستحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین بود.
روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه یازدهم دبیرستانهای پسرانه دارای عملکرد تحصیلی پایین تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از این بین، تعداد 60 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شد و در یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارش تصادفی شدند. گروه اول یک دوره آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش را در 10 جلسه دریافت کرد و گروه دوم(کنترل) نیز همزمان به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه داد. ابزارهای استفادهشده شامل آزمون تابآوری کونور و دیویدسون و آزمون استرس تحصیلی کوهن و فرازر بود.
نتایج:نتایج نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش موجب افزایش تابآوری و کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین شده است(P<0.05).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان مطرح کرد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش مداخله مؤثر و قابل توجهی برای افزایش تابآوری و کاهش استرس تحصیلی دانشآموزان متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین میباشد. بنابراین، میتوان گفت که از این برنامه میتوان برای کمک به دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین استفاده کرد.
Pourshalchi H, Mahdavi F, Radman F, Estakhri Z. The effectiveness of training self-regulatory motivation strategies on resilience and academic stress in students with low academic performance.. JPEN 2025; 11 (3) URL: http://jpen.ir/article-1-813-fa.html
پورشالچی حسام، مهدوی فاطمه، رادمان فتانه، استخری زیبا. اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تابآوری و استرستحصیلی دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین. مجله پرستاری کودکان. 1404; 11 (3)