دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده: (517 مشاهده)
مقدمه: در عصر حاضر پرخاشگری و رفتارهای پرخطر دوران نوجوانی، سبب نگرانی شده است زیرا این دو اختلال روانشناختی زیربنای مشکلات روانی، جسمی، اجتماعی، رفتاری و آموزشی در آینده افراد خواهد بود. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر پرخاشگری و رفتارهای پر خطر نوجوانان دختر انجام شد. روش : این مطالعهی شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر که محدودهی سنی آنها 18-16 سال بود که در سال 1402 در دبیرستانهای شهرستان ورامین مشغول به تحصیل بودند. تعداد 24 نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه ازمایش (12) و گروه کنترل (12) جایگزینی تصادفی شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و رفتارهای پرخطر محمدخانی بودند. سپس برنامه مداخله درمانی- آموزشی مصاحبه انگیزشی در 8 جلسه 90 دقیقهای بهطور هفتگی، برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در طول این مدت هیچگونه مداخله روانشناختی دریافت نکردند. نتایج : با توجه به یافته های پژوهش میتوان گفت مداخله الگوی مصاحبه انگیزشی بر هر دو متغیر پرخاشگری و رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر موثر بوده است (05/ 0>p). با توجه به میانگینهای تعدیل شده میتوان نتیجه گرفت که مداخله گروه الگوی مصاحبه انگیزشی توانست موجب کاهش معنیدار پرخاشگری و همچنین کاهش معنیدار رفتارهای پرخطر شود. نتیجهگیری: میتوان از الگوی مصاحبه انگیزشی بهمنظور کاهش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر نوجوانان دختر استفاده نمود. مصاحبه انگیزشی به شرکت کنندگان فرصت تجربه همدلی، توجه مثبت نامشروط و پذیرش خویشتن را در جلسه درمان ارائه داد. از این روش می توان برای پیشگیری از رفتارهای پر خطر در دختران نوجوان استفاده کرد.
Mansouri K, Khodabakhshi-Koolaee A. The Effectiveness of Motivational Interview (MI) on Aggression and High-risk Behaviors of Adolescent Girls. JPEN 2024; 10 (4) :41-49 URL: http://jpen.ir/article-1-754-fa.html