استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، kadivar.p@gmail.com
چکیده: (496 مشاهده)
مقدمه:یکی از مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، عدم مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی است. این پژوهش بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی انجام شد. روش :روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1401 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.از پرسشنامه های مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج :میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پس آزمون در متغیر مهارتهای اجتماعی از 17/41±4/52 به 31/29±5/73و در متغیر پردازش هیجانی از 21/45±6/17 به 39/66±7/54 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله پس آزمون، میانگین نمرات مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنیداری افزایش یافت (0/01P< ). نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی موثر بود.بنابراین این نوع آموزش میتوان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی پیشنهاد کرد.