:: دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 56-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی
فروغ تیکدری ، میترا کامیابی ، مهشید تجربه کار ، امان الله سلطانی
استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، kadivar.p@gmail.com
چکیده:   (496 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی، عدم مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی است. این پژوهش به­منظور تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی انجام شد.
روش : روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1401 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور  به­ عنوان نمونه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده و به ­صورت قرعه ­کشی در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه ­های مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) برای جمع ­آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله­ آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکردند. داده ­های پژوهش با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج : میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پس­ آزمون در متغیر مهارت­های اجتماعی از 17/41±4/52 به 31/29±5/73و در متغیر  پردازش هیجانی از 21/45±6/17 به 39/66±7/54 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله­ پس آزمون، میانگین نمرات مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی­داری افزایش یافت (0/01P<  ).
نتیجه ­گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی موثر بود. بنابراین این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی پیشنهاد کرد.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، مهارت های اجتماعی، پردازش هیجانی، اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی
متن کامل [PDF 307 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/2 | پذیرش: 1402/8/23 | انتشار: 1402/11/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها