استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. ، kamyabi@gmail.com
چکیده: (936 مشاهده)
مقدمه:اختلال بیش فعالی در کودکان میتواند موجب افزایش مشکلات هیجانی نظیر عدم پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی شود. این مطالعه به منظور نعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی در کودکان بیش فعال انجام شد. روش: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1402 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور به عنوان نمونه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.از پرسشنامه های پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) و خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2001) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. داده های پژوهش با استفاده از کورایانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج : میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پسآزمون در متغیر پردازش هیجانی از 21/45±6/17به 39/66±7/54 و در متغیر خودآگاهی هیجانی از 66/47±5/58 به 83/89±7/73 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله پس آزمون، میانگین نمرات پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانیدر گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنیداری افزایش یافت (0/01P< ). نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی موثر بود.بنابراین این نوع آموزش میتوان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال بیش فعالی پیشنهاد کرد.
tikdari F, kamyabi M, tajrobekar M, soltani A. The effectiveness of executive functions training on emotional processing and emotional self-awareness in hyperactive children. JPEN 2024; 10 (4) :71-80 URL: http://jpen.ir/article-1-779-fa.html
تیکدری فروغ، کامیابی میترا، تجربه کار مهشید، سلطانی امان الله. اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر پردازش هیجانی و خودآگاهی هیجانی در کودکان بیش فعال. مجله پرستاری کودکان. 1403; 10 (4) :71-80