[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 71-64 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر رنگ و فرم تصاویر بر مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 5 سال
ملاحت امانی ، سمیه خزاعی ، ساناز حامد
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، m.amani@ub.ac.ir
چکیده:   (5675 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تاثیر پذیری بالایی کودکان از محیط و تماس فراوان آنها با کتابهای مصور در جریان آموزش و سرگرمی، رنگ ها و فرم های تصاویر میتواند بر خلق و خوی و رفتار کودکان اثر بگذارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رنگ و فرم تصاویر بر مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 5 سال صورت پذیرفته است.
روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده و اثر متغیر مستقل با چهار عنصر رنگ‎های گرم، رنگ‎های سرد، اشکال منحنی و اشکال زاویه دار بر رفتار کودکان 4 تا 5 سال سنجیده شده است. برای انجام مداخله 4 گروه تصاویر دارای رنگهای گرم و فرم های منحنی، رنگ های سرد و فرم های منحنی، رنگهای سرد و فرمهای زاویه دار  و  رنگ های گرم و زاویه دار تشکیل شد تصاویر مرتبط به هر گروه در 8 جلسه ارائه شد. در طول جلسات کودکان تلاش کردند تا تصاویر را کپی  و رنگ آمیزی کنند.  نمونه آماری شامل 40 کودک دختر و پسر بودند که بصورت تصادفی خوشه ای 4 مهد کودک  از شهر مشهد  انتخاب شدند و سپس بصورت تصادفی هر مهد به یک گروه آزمایشی اختصاص داده شد. پرسشنامه رفتار کودکان توسط مربیان در مراحل پیش و پس آزمون تکمیل شد. داده های جمع آوری شده از طریق آزمون تی وابسته، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون فقط در گروه سرد-زاویه دار نمرات خرده مقیاس های  پرسشنامه رفتاری کاهش نیافته نبود. در کاهش مشکلات رفتاری به ترتیب  گروه گرم منحنی( 0/0001= p)، سرد - منحنی( 0/002= p) و  گرم-زاویه دار( 0/02= p) بیشترین تاثیر گذاری را داشتند.  همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، میان گروهها در پس آزمون مشکلات رفتاری  تفاوت معنی داری وجود داشت( 0/0001= p).
 نتیجه گیری: طراحی تصاویری دارای فرم های منحنی و رنگ های گرم می تواند اثرات مفیدی در کاهش مشکلات رفتاری داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: رنگ، فرم، مشکلات رفتاری، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 434 kb]   (2027 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/6 | پذیرش: 1396/4/15 | انتشار: 1396/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amani M, Khazaye S, hamed S. The effects of color and shape images on behavioral problems in children 4 to 5 years old . JPEN 2018; 4 (3) :64-71
URL: http://jpen.ir/article-1-240-fa.html

امانی ملاحت، خزاعی سمیه، حامد ساناز. تأثیر رنگ و فرم تصاویر بر مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 5 سال. مجله پرستاری کودکان. 1397; 4 (3) :64-71

URL: http://jpen.ir/article-1-240-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645