استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران ، mozhgan.arefi@yahoo.com
چکیده: (4620 مشاهده)
مقدمه:در فرایند ابتلای کودک به ناتوانی یادگیری بار روانی فزایندهای برای اعضای خانواده خصوصاً مادر ایجاد میشود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر بار روانی مادران دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهرستان پیربکران اصفهان به اجرا درآمد. روش:روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش مادران دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری شهرستان پیربکران اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. از میان جامعه آماری تعداد 30 مادر به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس و در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله واقعیت درمانی گروهی را طی 10 جلسه آموزشی 90 دقیقه ای به صورت هفتهای یک جلسه دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل در طی انجام فرایند پژوهش از دریافت مداخله فوق بیبهره بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بار روانی (زاریت و همکاران، 1986) بود. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش واقعیت درمانی بر بار روانی مادران دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در مراحل پس آزمون و پیگیری تاثیر معنادار داشت (p<0/05). نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، میتوان از روش واقعیت درمانی در جهت کاهش بار روانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بهره برد.
The effect of group reality therapy on mental burden of the mothers of the children with learning disability. JPEN 2018; 4 (4) :42-49 URL: http://jpen.ir/article-1-251-fa.html
رسولی جزی فاطمه، عارفی مژگان. تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر بار روانی مادران دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله پرستاری کودکان. 1397; 4 (4) :42-49