[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 33-40 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان عزت نفس کودکان نارساخوان مقطع ابتدایی کرمانشاه
جهانگیر کرمی، پریسا حیدری شرف، فاطمه رضایی، رقیه نصرتی، منظر عباسی، راهله سیاه کمری
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه ، rahele.kamari67@gmail.com
چکیده:   (273 مشاهده)
مقدمه: نارساخوانی به ناتوانی های کودکان در خواندن اطلاق می شود. غالب روان شناسان بدون اینکه بخواهند علت خاصی را برای نارساخوانی تعیین نمایند،  نارساخوانی را صرفأ نشانه ای از وجود یک اختلال ویژه در فرآیند آموزش خواندن می دانند، که عامل مهمی در پایین آمدن اعتماد به نفس این کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان عزت نفس کوکان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد.
روش: در پژوهش حاضر از طرح توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان نارساخوان که در سال تحصیلی 1397-1396 در مراکز اختلالات یادگیری شهر پرونده داشتند تشکیل می دادند. حجم نمونه از طریق فرمول Cramer و میزان خطای 5 درصد و با اطمینان 95 درصد 140 نفر به دست آمد که با توجه به در نظر گرفتن ریزش، تعداد 116 نفر مد نظر قرار داده شد که به صورت تصادفی خوشه ای از میان کودکان نارساخوان در مرکز اختلالات یادگیری شماره 2 شهر کرمانشاه که جمعا 300 نفر بودند انتخاب گردید. جهت بررسی میزان عزت نفس این کودکان از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد میانگین مقیاس عزت نفس کلی 10/40و انحراف استاندارد آن 1/47، مقیاس عزت نفس اجتماعی دارای میانگین 1/34 و انحراف استاندارد 0/74 و مقیاس عزت نفس خانوادگی دارای میانگین 2/24 و انحراف استاندارد 0/53 و مقیاس عزت نفس تحصیلی دارای میانگین 2/88 و  انحراف استاندارد  آن 0/48 می باشد. با توجه به تحلیل آماری مشخص گردید که بین عزت نفس کلی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانوادگی و عزت نفس تحصیلی این کودکان تفاوت معناداری وجود داشت و تمامی مقیاس ها در سطح 0/001≥P معنادار هستند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه عزت نفس این کودکان در حد پایین تر از نرمال بود، بنابراین با آموزش عزت نفس به این کودکان می توان این ظرفیت را در آنان ارتقا بخشید.
واژه‌های کلیدی: عزت نفس، نارساخوانی، کودکان
متن کامل [PDF 585 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami J, Heidarisharaf P, Rezaee F, Nosrati R, Abasi M, Siahkamari R. The study of self-esteem of dyslexic children in elementary school in Kermanshah. JPEN. 2019; 5 (4) :33-40
URL: http://jpen.ir/article-1-328-fa.html

کرمی جهانگیر، حیدری شرف پریسا، رضایی فاطمه، نصرتی رقیه، عباسی منظر، سیاه کمری راهله. بررسی میزان عزت نفس کودکان نارساخوان مقطع ابتدایی کرمانشاه. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :33-40

URL: http://jpen.ir/article-1-328-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937