کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه ، rahele.kamari67@gmail.com
چکیده: (5292 مشاهده)
مقدمه: نارساخوانی به ناتوانی های کودکان در خواندن اطلاق می شود. غالب روان شناسان بدون اینکه بخواهند علت خاصی را برای نارساخوانی تعیین نمایند، نارساخوانی را صرفأ نشانه ای از وجود یک اختلال ویژه در فرآیند آموزش خواندن می دانند، که عامل مهمی در پایین آمدن اعتماد به نفس این کودکان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان عزت نفس کوکان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد. روش: در پژوهش حاضر از طرح توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان نارساخوان که در سال تحصیلی 1397-1396 در مراکز اختلالات یادگیری شهر پرونده داشتند تشکیل می دادند. حجم نمونه از طریق فرمول Cramer و میزان خطای 5 درصد و با اطمینان 95 درصد 140 نفر به دست آمد که با توجه به در نظر گرفتن ریزش، تعداد 116 نفر مد نظر قرار داده شد که به صورت تصادفی خوشه ای از میان کودکان نارساخوان در مرکز اختلالات یادگیری شماره 2 شهر کرمانشاه که جمعا 300 نفر بودند انتخاب گردید. جهت بررسی میزان عزت نفس این کودکان از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین مقیاس عزت نفس کلی 10/40و انحراف استاندارد آن 1/47، مقیاس عزت نفس اجتماعی دارای میانگین 1/34 و انحراف استاندارد 0/74 و مقیاس عزت نفس خانوادگی دارای میانگین 2/24 و انحراف استاندارد 0/53 و مقیاس عزت نفس تحصیلی دارای میانگین 2/88 و انحراف استاندارد آن 0/48 می باشد. با توجه به تحلیل آماری مشخص گردید که بین عزت نفس کلی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانوادگی و عزت نفس تحصیلی این کودکان تفاوت معناداری وجود داشت و تمامی مقیاس ها در سطح 0/001≥P معنادار هستند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه عزت نفس این کودکان در حد پایین تر از نرمال بود، بنابراین با آموزش عزت نفس به این کودکان می توان این ظرفیت را در آنان ارتقا بخشید.
Karami J, Heidarisharaf P, Rezaee F, Nosrati R, Abasi M, Siahkamari R. The study of self-esteem of dyslexic children in elementary school in Kermanshah. JPEN 2019; 5 (4) :33-40 URL: http://jpen.ir/article-1-328-fa.html