دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، mahdi_13581@yahoo.com
چکیده: (7803 مشاهده)
مقدمه: دوره نوجوانی به دلیل تغییرات روانی، اجتماعی و زیستی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی هرفرد به شمار می رود که می تواند عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهد . هدف این مطالعه بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در نوجوانان شهرستان سلماس بود. روش: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که بر روی 400 نوجوان پسر محصل صورت گرفته است. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای اخذ گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه دوقسمتی که شامل اطلاعات دموگرافیک و معدل تحصیلی و سؤالات مربوط به پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS 21) بود. یافته ها: یافتههای این مطالعه نشان داد که میزان افسردگی، اضطراب و استرس در افراد مورد بررسی به ترتیب 33/7%، 37/8% و 24/2% بود. مطابق آزمون همبستگی پیرسون بین افسردگی، اضطراب و استرس و پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنی دار و منفی مشاهده شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه میزان استرس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان بالا میباشد و پیشنهاد می شود مداخلات لازم در این زمینه انجام گرفته تا شاهد بهبود در پیشرفت تحصیلی در این قشر باشیم.
Zareipour M, Zareipour G, Alinejad M, Moharrami F, Abdolkarimi M. The study of Stress, Anxiety, Depression and its Relationship with Educational Success in Teens in Salmas City. JPEN 2019; 5 (3) :37-42 URL: http://jpen.ir/article-1-336-fa.html
زارعی پور مرادعلی، زارعی پور قربانعلی، علی نژاد مهین، محرمی فاطمه، عبدالکریمی مهدی. بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در نوجوانان شهرستان سلماس. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (3) :37-42