استادیار، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران ، najafi.fe@gmail.com
چکیده: (4549 مشاهده)
مقدمه: سرطان یک بیماری شایع در کودکان است. شیمی درمانی به عنوان یکی از مهمترین درمان های سرطان، با احساس افسردگی همراه است که می تواند اثرات منفی بر روند درمان به دنبال داشته باشد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین تاثیر دلقک درمانی بر افسردگی کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی بود. روش: مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر، بر روی 77 کودک ۷ تا۱۵ ساله مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی در یکی از بیمارستانهای آموزشی شهر زاهدان در سال ۱۳۹۷ انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. محقق با پوشیدن لباس دلقک به کودکان خوش آمد می گفت و به استقبال آنان می رفت. گروه مداخله به مدت ۲ هفته و هر هفته ۲ جلسه به مدت ۲ ساعت در اتاق بازی بخش انکولوژی کودکان به همراه دلقک، در بازیهای گوناگونی شرکت کردند. گروه شاهد مراقبتهای روتین بخش را دریافت کردند. مقیاس افسردگی کودکان ( Child Depression Inventory(CDI) قبل و بلافاصله بعد از مداخله به روش مصاحبه تکمیل گردید. یافته ها: میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله، پس از مداخله(15/21±28/94) نسبت به قبل از مداخله(13/99±37/92)کاهش معنی داری داشت (0/001>P)؛ در حالی که در گروه شاهد این تفاوت معنی دار نبود. میانگین تغییرات نمره افسردگی بعد از دلقک درمانی در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی دار داشت(0/001>P). نتیجه گیری: دلقک درمانی باعث کاهش افسردگی در کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی می شود. با توجه به اثرات منفی افسردگی بر روند درمان این کودکان، بکارگیری این روش در بخشهای بالینی کودکان توصیه می گردد.
Nikkhah-Bidokhti A, Najafi F, Ghaljaei F. The Effect of Clown Therapy on Depression of Children with Cancer Undergoing Chemotherapy. JPEN 2019; 6 (2) :46-52 URL: http://jpen.ir/article-1-424-fa.html
نیکخواه بیدختی اسماء، نجفی فرشته، قلجایی فرشته. بررسی تاثیر دلقک درمانی بر افسردگی کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (2) :46-52