[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبستان دخترانه
سعید احمد خسروی ، مرجان زالپور ، فاطمه السادات رباطی
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران ، robatyfatemeh@yaho.com
چکیده:   (2641 مشاهده)
مقدمه: کتاب درمانی ابزاری است که خواندن آن در رویارویی با مشکلات مفید می باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان انجام شده است.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است و جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدرسه دخترانه سما در شهر رفسنجان که در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد  75 نفر بودند ، حجم نمونه برای غربالگری اولیه طبق جدول مورگان 75 نفر بود که از بین آنها 40 نفر که دارای بیشترین نمره در پرسشنامه کمرویی و یا کمترین نمره در سازگاری اجتماعی بودند و حاضر به همکاری با محقق بودند انتخاب شدند، سپس این 40 نفر بصورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. و گروه آزمایش در طی 8 جلسه ی 60 دقیقه ای براساس پروتکل کتاب درمانی لیدی (1993) کتاب درمانی شدند. گروه کنترل در طول دوره آموزشی هیچ روش درمانی را دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه کمرویی زﻳﻤﺒـﺎردو (1990) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی ا. کی. سینها (1993) استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین و انحراف معیار و اماره استنباطی کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS25 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد کتاب درمانی بر کاهش کمرویی دانش­آموزان تاثیر معنی داری داشته است و میزان تاثیر آن 85/5درصد بوده است. همچنین کتاب درمانی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش­آموزان تاثیر معنی داری داشته است و میزان تاثیر آن 75/5درصد بوده است.
نتیجه گیری: کـتاب‌ درمـانی‌ با فراهم کردن نمادها و مـنابعی بـرای دستیابی به معنا، چارچوبی برای تغییر شکل ایجاد کرده است و به‌طور گسترده‌ای بـه فـرایند درمان کمک می‌کند و موجب کاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی می شود.
واژه‌های کلیدی: کتاب درمانی، کمرویی، سازگاری اجتماعی، کودکان.
متن کامل [PDF 231 kb]   (731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/20 | پذیرش: 1398/8/14 | انتشار: 1399/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadkhosravi S, Zalpour M, Robati F A. Effect of Book Therapy on Shyness and Social Adjustment in Elementary School of Sama. JPEN 2021; 7 (2) :21-29
URL: http://jpen.ir/article-1-464-fa.html

احمد خسروی سعید، زالپور مرجان، رباطی فاطمه السادات. بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبستان دخترانه. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (2) :21-29

URL: http://jpen.ir/article-1-464-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645