[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 23-12 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزش والدگری حمایتی و هدایت و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر
مهسا آقایی ملک آبادی ، آناهیتا خدابخشی کولایی ، فرشته افکاری
دانشیار، گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده:   (2484 مشاهده)
مقدمه:قلدری کودکان یکی از اشکال خشونت مورد توجه نهادهای ملی و بین المللی بوده است.رفتارهای برونی شده کودک در کاهش احساس شایستگی مادر موثر است. احساس شایستگی تاثیر زیادی بر کیفیت رفتار والد و کودک دارد. این مطالعه با هدف تعیین تفاوت اثربخشی دو برنامه والدگری حمایتی و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر طراحی شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. نمونه گیری به روش در دسترس و داوطلبانه با جایگزینی تصادفی در گروه ها در ۳گروه انجام شد. در نهایت۶۰ مادری که فرزند پسر 8 تا 10 سال آنها نمرات بالا در مقیاس قلدری مقیاس ایلی نویز کسب کردند در سال 1399 و در تهران برای پژوهش انتخاب شدند. سه گروه۲۰نفره بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و دیگری در گروه گواه گنجانده شدند.ابزار جمع آوری داده ها،مقیاس قلدری ایلی نویز Illinois Bullying Scale (IBS)، اسپلاگ و هولت(۲۰۰۱)و مقیاس احساس کفایت و رضایت از نقش والدینی The parenting sense of competence scale ( PSOC) گیباد ـوالتسون و وندرسمن(۱۹۷۸)بودند.هر دو گروه آزمون طی۱۳جلسه تحت آموزش با برنامه والدگری حمایتی و هدایت رفتار قرار گرفتند.
نتایج: بین اثربخشی برنامه والدگری حمایتی و هدایت رفتار بر شایستگی مادران با کودک قلدر در گروه های مداخله و گواه تفاوت معنی داری وجود داشت. (P<0/001).همچنین ، یافته ها نشان داد که برنامه هدایت رفتار(47.35±8.10, P<0/001) از برنامه والدگری حمایتی (39.60±9.15, P<0/001) موثرتر بود.
نتیجه گیری: هر دو برنامه والدگری حمایتی و مربیگری رفتار بر افزایش شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر موثر بودند. به نظر می رسد که، آموزش مادران با فرزند دارای رفتارهای قلدری می تواند از استرسهای والدگری مادران کاسته و به بهبود رابطه مادر- فرزندی کمک کند.
واژه‌های کلیدی: والدگری حمایتی، هدایت رفتار، شایستگی والدینی، مادران، قلدری
متن کامل [PDF 306 kb]   (890 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/15 | پذیرش: 1400/2/13 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei-Malekabady M, khodabakhshi-koolaee A, Afkari F. Comparison Effectiveness of two parenting programs Supportive parenting and Parenting Leading by Modeling on Parenting Sense of Competence in mothers with bully a bully son. JPEN 2021; 8 (1) :12-23
URL: http://jpen.ir/article-1-588-fa.html

آقایی ملک آبادی مهسا، خدابخشی کولایی آناهیتا، افکاری فرشته. مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزش والدگری حمایتی و هدایت و مربیگری رفتار بر شایستگی والدینی مادران با کودک پسر قلدر. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (1) :12-23

URL: http://jpen.ir/article-1-588-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660