دانشیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران ، zargham@yahoo.com
چکیده: (1273 مشاهده)
مقدمه: کودکان دارای نارسا نویسی دارای بعضی مشکلات در زمینه حرکتی و خودتنظیمی می باشند هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی حافظه فعال(دیداری-فضایی) بر اساس تبحرحرکتی وخودتنظیمی براساس تئوری بارکلی در کودکان نارسا نویس 8-12 ساله بود بود. روش: این مطالعه از نوع تحقیقات همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه این پژوهش را 150نفر از دانش آموزان پسر مراجعه کننده به کلینیک گفتگو تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از آزمون تشخیصی نارسا نویسیمحمد مهدی اسلامیه (1389) ، آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی( ۱۹۷۲) ، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد(1995 )وآزمون حافظه دیداری فضایی آندره ری (1942) استفاده شد. یافته ها: 33 درصد از واریانس حافظه فعال بر اساس ترکیب خطی متغیرهای: مهارت های درشت و ظریف حرکتی در آزمون توجه انتخابی قابل تبیین است. 59 درصد از واریانس حافظه فعال دیداری فضایی بر اساس ترکیب خطی متغیرهای راهبرد های شناختی و راهبردهای فرا شناختی قابل تبیین است. نتیجه گیری: متغیر های تبحر حرکتی و خودتنظیمی سهم معنی داری در پیش بینی حافظه دیداری فضایی دارند.
momeni M S, zargham hajebi M, monirpoor N. Predicting working Memory (Visual-Spatial) Based on Motor Skills and Self-Regulation from the perspective of Barkly theory in Dysgraphia Children 8-12 Years old. JPEN 2022; 9 (1) :1-11 URL: http://jpen.ir/article-1-612-fa.html