[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 27-17 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر طرحواره بر رابطه والد-کودک و استرس فرزندپروری مادران
ثمن عبدامامی ، رضا متقی
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران ، rezamotaghi63@yahoo.com
چکیده:   (379 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان و رشد سالم کودکان خردسال تحت تاثیر شیوه فرزند پروری والدین قرار دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر طرحواره بر رابطه والد-کودک و استرس فرزندپروری مادران انجام شد.
روش: این پژوهش نیمه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دارای فرزند خردسال شیراز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آن­ها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. مادران مورد مطالعه با فرم جمعیت شناختی، مقیاس­ رابطه والد_کودک پیانتا (Child-Parent Relationship Scale ) و پرسشنامه استرس فرزندپروری فرم کوتاه (Parenting Stress Scale Short Form) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 12 جلسه­ 90 دقیقه­ای آموزش مهارت­های فرزندپروری مبتنی بر طرحواره قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. داده­ها با استفاده از آنالیز کوواریانس تک و چندمتغیره تجزیه ­و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش فرزند پروری مبتنی بر طرحواره تأثیر معناداری بر میانگین نمره رابطه والد-کودک و و استرس فرزندپروری مادران دارای کودک خردسال دارد (0/001>P). بیش­ترین اندازه اثر به­ ترتیب مربوط به استرس فرزند پروری 88 درصد و  رابطه والد-کودک  72 درصد  بود.
نتیجه­ گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش فرزند­پروری مبتنی بر طرحواره می­تواند منجر بهبود رابطه والد-کودک و  استرس فرزندپروری در مادران دارای کودک خردسال گردد. لذا به­ کارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در جامعه ماداران دارای کودک خردسال توصیه می­شود.
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری، طرحواره، رابطه والد-کودک، استرس، مادران
متن کامل [PDF 292 kb]   (221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/5 | پذیرش: 1403/5/14 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdeemami S, Mottaghi R. The Effectiveness of Schema-based Parenting Education on Parent-Child Relationship and Parenting Stress of Mothers. JPEN 2024; 11 (1) :17-27
URL: http://jpen.ir/article-1-744-fa.html

عبدامامی ثمن، متقی رضا. اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر طرحواره بر رابطه والد-کودک و استرس فرزندپروری مادران. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (1) :17-27

URL: http://jpen.ir/article-1-744-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660