استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران ، rezamotaghi63@yahoo.com
چکیده: (379 مشاهده)
مقدمه: سلامت روان و رشد سالم کودکان خردسال تحت تاثیر شیوه فرزند پروری والدین قرار دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر طرحواره بر رابطه والد-کودک و استرس فرزندپروری مادران انجام شد. روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دارای فرزند خردسال شیراز (ایران) در سال 1401 بودند که از میان آنها 30 نفر با شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در گروه آزمون و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. مادران مورد مطالعه با فرم جمعیت شناختی، مقیاس رابطه والد_کودک پیانتا (Child-Parent Relationship Scale ) و پرسشنامه استرس فرزندپروری فرم کوتاه (Parenting Stress Scale Short Form) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمون تحت مداخله 12 جلسه 90 دقیقهای آموزش مهارتهای فرزندپروری مبتنی بر طرحواره قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. دادهها با استفاده از آنالیز کوواریانس تک و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش فرزند پروری مبتنی بر طرحواره تأثیر معناداری بر میانگین نمره رابطه والد-کودک و و استرس فرزندپروری مادران دارای کودک خردسال دارد (0/001>P). بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به استرس فرزند پروری 88 درصد و رابطه والد-کودک 72 درصد بود. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر طرحواره میتواند منجر بهبود رابطه والد-کودک و استرس فرزندپروری در مادران دارای کودک خردسال گردد. لذا به کارگیری این روش ساده، مفید و کم هزینه توسط متخصصان بهداشت روان در جامعه ماداران دارای کودک خردسال توصیه میشود.
Abdeemami S, Mottaghi R. The Effectiveness of Schema-based Parenting Education on Parent-Child Relationship and Parenting Stress of Mothers. JPEN 2024; 11 (1) :17-27 URL: http://jpen.ir/article-1-744-fa.html
عبدامامی ثمن، متقی رضا. اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر طرحواره بر رابطه والد-کودک و استرس فرزندپروری مادران. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (1) :17-27