استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گنبد کاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبد کاووس، ایران ، a.mostafaloo@gmail.com
چکیده: (938 مشاهده)
مقدمه: از آنجایی که دوران کودکی اهمیت زیادی دارد و مهارتهای حرکتی سریعتر در این دوره رشد میکند. به همین دلیل هدف از این مطالعه مقایسه اثر یک دوره بازیهای حرکتی، آموزشی و سنتی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان بود. روش: به همین منظور 40 کودک شش سال انتخاب و در چهار گروه بازیهای حرکتی (10=n)، بازیهای آموزشی (10=n)، بازیهای سنتی (10=n) و کنترل (10=n) به صورت تصادفی تقسیم شدند. قبل و پس از دوره تمرینی هشت هفتهای آزمونهای رشد حرکتی درشت اولریخ-3 و پرسشنامه اضطراب اسپنس (1999)، به ترتیب برای سنجش مهارت حرکتی و اضطراب کودکان گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها و برای بررسی تفاوت بین گروهها از آزمون آماری کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده گردید. نتایج : نتیجه نشان داد که مداخله (تمرین بازیها) بر افزایش مهارتهای حرکتی (0/05 P≤؛ 210/685=F) و کاهش اضطراب (0/05 P≤؛ 24/875= F) آزمودنیها تاثیر معنی دار داشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، میتوان عنوان کرد که بازیهای حرکتی، آموزشی و سنتی به علت داشتن فرصت تمرینی و از نظر محتوایی میتواند موجب رشد مهارتهای حرکتی و کاهش اضطراب کودکان شود.
Taghani H, Mostafaloo A, Khedri H. Comparison of the effect of a course of movement, traditional and educational games on movement skills and anxiety of children. JPEN 2024; 10 (3) :38-49 URL: http://jpen.ir/article-1-748-fa.html
تاقانی حفصه، مصطفی لو علی، خدری حسین. مقایسه اثر یک دوره بازیهای حرکتی، سنتی و آموزشی بر مهارتهای حرکتی و اضطراب کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1403; 10 (3) :38-49