استادیار،گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران ، naeimehmoheb11@gmail.com
چکیده: (259 مشاهده)
مقدمه: شادکامی یک حالت عاطفی است که بااحساس شادی، رضایت و سلامتی مشخص میشود. فلذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر شادکامی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان در سال تحصیلی 1401- 1402 است. روش : پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی است، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل یا گواه می باشد جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز است که در سال تحصیلی1401-1402 مشغول تحصیل بودند. شرکت کنندگان پژوهش شامل 45 دانش آموز پسر پایۀ ششم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد(OHI)، که شامل 33 گویه و هدف آن بررسی شادکامی در بین دانش آموزان می باشد. نتایج: براساس تحلیل کوواریانس یکراهه در متن مانکوا هر دو روش آموزش مبتنی بر مشارکت و بیان داستان های علمی بر متغیر شادکامی(289/012=F و 0/005>P) تفاوت معنیدار را نسبت به گروهکنترله نشان می دهد. ه تفاوت میانگینها در بخش آمار توصیفی در متغیر شادکامی، گروه آزمایش1 (آموزش مشارکتی) نسبت به گروه آزمایش2 (آموزش بیان داستانهای علمی) افزایش بیشتری داشته است. نتیجه گیری: بین گروههای آزمایش(آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش بیان داستانهای علمی) و گروه کنترل در متغیر وابسته پژوهش(شادکامی) تفاوت معنیداری وجود دارد؛ که هر دو روش می تواند به افزایش شادکامی منجر می شود با این حال با توجه به تفاوت میانگین ها در آمار توصیفی، روش آموزش مبتنی بر مشارکت توانسته است اثرگذاری بیشتری را ایجاد کند.
Kargar Moghanjoughi M, Moheb N, Saken Azari R, Asle Fatahi B. Comparison of participation-based education and telling scientific stories on the happiness of students
ready for the gifted test. JPEN 2024; 11 (1) :63-73 URL: http://jpen.ir/article-1-767-fa.html
کارگر مغانجوقی مجید، محب نعیمه، ساکن آذری رعنا، اصل فتاحی بهرام. مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و بیان داستان های علمی بر شادکامی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (1) :63-73