[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش والدینی گروه‌محور بر کاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال
فهیمه پیامی ، عذرا محمدپناه اردکان ، یاسر رضاپور میرصالح ، فهیمه جباری
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده:   (343 مشاهده)
مقدمه: کاهش رفتارهای منفی کودکان تحت تأثیر شیوه تربیت و برخورد والدین قرار دارد. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش والدینی گروه‌محور بر کاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال انجام شد.
روش :این مطالعه با رویکردکمّی و به روش نیمه‌آزمایشی و با به‌کارگیری طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش متشکل از مادران کودکان ۶ تا ۸سال در شهر اردکان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌نامه‌ استاندارد فرم والدین مشکلات رفتاری کودکان شهیم و یوسفی (1378) پاسخ دادند. سپس، پروتکل آموزش والدینی گروه‌محور نیز در طی 8 جلسه 5/1 ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که اعضای گروه گواه هیچگونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. در پایان نیز داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و آزمون‌ تحلیل کوواریانس، تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش والدینی گروه‌محور بر اساس تعامل زمان و عضویت گروهی، بر کاهش رفتارهای منفی کودکان 6 تا ۸ سال شامل نقص‌توجه (0/001P= ،111/03F=)، ترس (0/001P= ،20/71F=)، پرخاشگری (0/001P= ،120/90F=) و بهبود رفتار اجتماعی (0/009P= ،6/59F=) تأثیر معناداری داشته است.
نتیجه گیری: بنابراین نتیجه می‌گیریم که آموزش والدینی گروه‌محور برکاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال، می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش رفتارهای منفی کودکان 6 تا 8سال باشد. لذا برگزاری جلسات اولیاء و مربیان با این محتوا، در مدارس ضروری است تا این مهارت‌ها به والدین آموزش داده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش والدینی گروه‌محور، رفتارهای منفی، کودکان، نقص توجه، ترس، پرخاشگری، بهبود رفتار اجتماعی
متن کامل [PDF 264 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/4 | پذیرش: 1403/9/18 | انتشار: 1403/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Payami F, Mohammadpanah Ardakan A, Rezapour Mirsaleh Y, Jabbari F. The effectiveness of group parenting training on reducing negative behaviors of 6-8 year old children. JPEN 2025; 11 (2) :1-9
URL: http://jpen.ir/article-1-785-fa.html

پیامی فهیمه، محمدپناه اردکان عذرا، رضاپور میرصالح یاسر، جباری فهیمه. اثربخشی آموزش والدینی گروه‌محور بر کاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :1-9

URL: http://jpen.ir/article-1-785-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4699