دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده: (343 مشاهده)
مقدمه: کاهش رفتارهای منفی کودکان تحت تأثیر شیوه تربیت و برخورد والدین قرار دارد. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش والدینی گروهمحور بر کاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال انجام شد. روش :این مطالعه با رویکردکمّی و به روش نیمهآزمایشی و با بهکارگیری طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروهگواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش متشکل از مادران کودکان ۶تا ۸سال در شهر اردکان در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه استاندارد فرم والدین مشکلات رفتاری کودکان شهیم و یوسفی (1378) پاسخ دادند. سپس، پروتکل آموزش والدینیگروهمحور نیز در طی 8 جلسه 5/1 ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که اعضای گروه گواه هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. در پایان نیز دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و آزمون تحلیل کوواریانس، تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش والدینی گروهمحور بر اساس تعامل زمان و عضویت گروهی، بر کاهش رفتارهای منفی کودکان 6 تا ۸ سال شامل نقصتوجه (0/001P= ،111/03F=)، ترس (0/001P= ،20/71F=)، پرخاشگری (0/001P= ،120/90F=) و بهبود رفتار اجتماعی (0/009P= ،6/59F=) تأثیر معناداری داشته است. نتیجه گیری:بنابراین نتیجه میگیریم کهآموزش والدینی گروهمحور برکاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال، میتواند گزینه مناسبیبرای کاهش رفتارهای منفی کودکان 6 تا 8سال باشد. لذا برگزاری جلسات اولیاء و مربیان با این محتوا، در مدارس ضروری است تا این مهارتها به والدین آموزش داده شود.
Payami F, Mohammadpanah Ardakan A, Rezapour Mirsaleh Y, Jabbari F. The effectiveness of group parenting training on reducing negative behaviors of 6-8 year old children. JPEN 2025; 11 (2) :1-9 URL: http://jpen.ir/article-1-785-fa.html
پیامی فهیمه، محمدپناه اردکان عذرا، رضاپور میرصالح یاسر، جباری فهیمه. اثربخشی آموزش والدینی گروهمحور بر کاهش رفتارهای منفی کودکان ۶ تا ۸سال. مجله پرستاری کودکان. 1403; 11 (2) :1-9