[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 69-57 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی دو رویکرد فرزندپروری طرحواره‌محور و مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر امید و شادکامی کودکان
لیلا جوکار ، فلور خیاطان ، محسن گل پرور
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، f.khayatan@yahoo.com
چکیده:   (9 مشاهده)
مقدمه: امیدواری و شادکامی، از هیجانات مثبتی هستند که در مقابل هیجانات منفی مانند افسردگی، اضطراب و یأس قرار دارند که تقویت این هیجانات، موجبات پویایی‌های روان‌شناختی و بهبود عملکرد کودکان را میسر می‌سازد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو رویکرد فرزندپروری طرحواره‌محور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر احساس امید و شادکامی کودکان پیش‌دبستانی اجرا شد.
روش : پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی در سه مرحله پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان پیش‌دبستانی در شهر اصفهان در زمستان  1402 بودند که به مراکز مشاوره و راهنمایی مراجعه نموده‌اند. جهت نمونه‌گیری 54 مادر دارای کودک 3 تا 6 سال بر مبنای ملاک­های ورود و خروج به شیوه هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه‌های امیدواری کودکان پیش‌دبستانی (PRCH-Sparks، 2021) و شادکامی کودکان (ACLQ-Axford، 1990) برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. دو گروه آموزشی، هر یک طی 10 جلسه ۹۰ دقیقه­ای تحت درمان قرار­گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت ننمود.
نتایج: هر دو رویکرد فرزندپروری در مقایسه با گروه کنترل بر افزایش احساس امیدواری و شادکامی کودکان پیش‌دبستانی تاثیر داشتند (p<0.01). با توجه به مقایسه اختلاف میانگین‌های دو گروه مداخله با گروه کنترل، بسته فرزندپروری طرحواره‌محور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل نسبت به فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تأثیر بیشتری بر بهبود احساس امیدواری و شادکامی کودکان داشت (p<0.01).
نتیجه­ گیری:  بسته نوین فرزندپروری طرحواره‌محور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل می‌تواند از طریق تقویت کودک شاد درون در فرزندپروری به ارتقاء هیجانات مثبت کودکان پیش‌دبستانی بپردازد. بنابراین با توجه به تاثیر ماندگار هر دو روش فرزندپروری بر افزایش هیجانات مثبت کودکان، استفاده از آن‌ها در مراکز درمانی و آموزشی برای خانواده و کودکان پیش‌دبستانی می­تواند مد نظر قرارگیرد.  
واژه‌های کلیدی: فرزندپروری، طرحواره‌درمانی، تحلیل رفتار متقابل، پذیرش و تعهد، امیدواری، شادکامی
متن کامل [PDF 350 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/1 | پذیرش: 1404/6/4 | انتشار: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar L, Khayatan F, Golparvar M. Comparing the Effectiveness of Schema-Oriented and ACT-Based Parenting Programs on Children’s Hope and Happiness. JPEN 2025; 12 (1) :57-69
URL: http://jpen.ir/article-1-795-fa.html

جوکار لیلا، خیاطان فلور، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی دو رویکرد فرزندپروری طرحواره‌محور و مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر امید و شادکامی کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1404; 12 (1) :57-69

URL: http://jpen.ir/article-1-795-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4722