دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، f.khayatan@yahoo.com
چکیده: (9 مشاهده)
مقدمه: امیدواری و شادکامی،ازهیجاناتمثبتیهستندکهدرمقابلهیجاناتمنفی مانندافسردگی،اضطرابویأسقراردارند که تقویت این هیجانات، موجبات پویاییهای روانشناختی و بهبود عملکرد کودکان را میسر میسازد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو رویکرد فرزندپروری طرحوارهمحور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر احساس امید و شادکامیکودکان پیشدبستانیاجرا شد. روش : پژوهش از نوع نیمهآزمایشی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان پیشدبستانی در شهر اصفهان در زمستان 1402 بودند که به مراکز مشاوره و راهنمایی مراجعه نمودهاند. جهت نمونهگیری 54 مادر دارای کودک 3 تا 6 سال بر مبنای ملاکهای ورود و خروج به شیوه هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند. پرسشنامههای امیدواری کودکان پیشدبستانی(PRCH-Sparks، 2021) و شادکامی کودکان (ACLQ-Axford، 1990) برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. دو گروه آموزشی، هر یک طی 10 جلسه ۹۰ دقیقهای تحت درمان قرارگرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت ننمود. نتایج:هر دو رویکرد فرزندپروری در مقایسه با گروه کنترل بر افزایش احساس امیدواری و شادکامیکودکان پیشدبستانیتاثیر داشتند (p<0.01). با توجه به مقایسه اختلاف میانگینهای دو گروه مداخله با گروه کنترل،بسته فرزندپروری طرحوارهمحور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل نسبت به فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تأثیر بیشتری بر بهبود احساس امیدواری و شادکامی کودکان داشت (p<0.01). نتیجه گیری: بسته نوین فرزندپروری طرحوارهمحور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل میتواند از طریق تقویت کودک شاد درون در فرزندپروری به ارتقاء هیجانات مثبت کودکان پیشدبستانی بپردازد. بنابراین با توجه به تاثیر ماندگار هر دو روش فرزندپروری بر افزایش هیجانات مثبت کودکان، استفاده از آنها در مراکز درمانی و آموزشی برای خانواده و کودکان پیشدبستانی میتواند مد نظر قرارگیرد.
Jokar L, Khayatan F, Golparvar M. Comparing the Effectiveness of Schema-Oriented and ACT-Based Parenting Programs on Children’s Hope and Happiness. JPEN 2025; 12 (1) :57-69 URL: http://jpen.ir/article-1-795-fa.html
جوکار لیلا، خیاطان فلور، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی دو رویکرد فرزندپروری طرحوارهمحور و مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر امید و شادکامی کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1404; 12 (1) :57-69