دانشیار، گروه روانشناسی/ دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، anesayan@ub.ac.ir
چکیده: (9 مشاهده)
مقدمه:قلدری سایبری بهعنوان مشکل هیجانی در بین نوجوانان که بیشترین کاربران فضای مجازی را تشکیل میدهند، بهطور فزاینده در حال گسترش است.پژوهش حاضر باهدف پیشبینی قلدری سایبری بر اساس هیجانات منفی و عزتنفس در نوجوانان انجام شد. روش:پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه اول و دوم شهر مشهد در سال 1404- 1403 بودند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 380 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای مقیاس تجربه قلدری - قربانی سایبری (CBVEQ)، مقیاس طرحواره های هیجانی - فرم کوتاه لیهی(LESS-II) و مقیاس عزتنفس روزنبرگ(RSES) به صورت دستی، پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی صورت گرفت. نتایج:بین قلدری سایبری و هیجانات منفی رابطه مثبت (0/01>P، 0/362=r)، بین قلدری سایبری وعزتنفس (0/01>P، 0/348-=r) و بین عزتنفس و هیجانات منفی نیز رابطه منفی وجود دارد (0/01>P، 0/598-=r). بر اساس مقدار ضریب تبیین تعدیلشده، هیجانات منفی و عزتنفس میتوانند تا 15% قلدری سایبری را پیشبینی کنند (0/154=R2Adj). نتیجهگیری: هیجانات منفی و عزتنفس میتوانند قلدری سایبری را در نوجوانان پیشبینی کنند. دستاوردهای پژوهش حاضر میتواند به متخصصین آموزشی در ایجاد برنامههای آموزشی جهت مدیریت استفاده دانشآموزان از فضای مجازی و مدیریت مؤثر هیجانات در مدرسه کمک کند. همچنین با انجام برنامه پایش شیوع قلدری سایبری در بین دانشآموزان و شناسایی افراد در معرض خطر، آنها را به مراکز مشاوره در جهت افزایش سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای احتمالی، ارجاع دهند.
Rezapourhedeshi Z, Nesayan A, Nazifi M. Predicting cyberbullying based on negative emotions and self-esteem in adolescents. JPEN 2025; 12 (1) :48-56 URL: http://jpen.ir/article-1-834-fa.html
رضاپورهدشی زهرا، نسائیان عباس، نظیفی مرتضی. پیشبینی قلدری سایبری بر اساس هیجانات منفی و عزتنفس در نوجوانان. مجله پرستاری کودکان. 1404; 12 (1) :48-56