[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 11-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله به کمک حیوان بر آگاهی هیجانی، تصویرسازی ذهنی و سرزندگی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم
سارا فخاریان مقدم ، فریبا بشردوست تجلی ، قاسم آهی ، آناهیتا غفاریان تسبیحی ثانی
استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، faribabashardoost@iau.ac.ir
چکیده:   (12 مشاهده)
مقدمه: اوتیسم یکی از گسترده‌ترین و فعال‌ترین حوزه‌های پژوهشی است و شناخت و درک ویژگی‌های کودکان اوتیسم برای ایجاد محیطی فراگیر بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله به کمک حیوان بر آگاهی هیجانی، تصویرسازی ذهنی و سرزندگی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه چندگانه با آزمودنی‌های متفاوت و سنجش پیوسته با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان مبتلابه اوتیسم مراجعه‌کننده به دبستان تبسم واقع در شهر مشهد در بازه زمانی مهرماه تا اسفندماه 1403 تشکیل دادند. از بین این افراد سه نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند که بر اساس مصاحبه بالینی و معیارهای تشخیصی DSM-5 تشخیص اختلال اوتیسم دریافت کرده بودند و ملاک‌های ورود به پژوهش را داشتند، وارد فرآیند مداخله درمانی شدند. شرکت‌کنندگان با همکاری مربی خود پرسشنامه‌های آگاهی هیجانی ویلیامز و کامرون (2017) و خرده مقیاس‌های تصویرسازی ذهنی و سرزندگی پرسشنامه اعمال و احساسات در اختلال اوتیسم ریف و همکاران (2008) را تکمیل کردند. مداخله درمانی بر اساس پروتکل ویجکر (2022) در 10 جلسه انفرادی هفتگی با مدت‌زمان هر جلسه یک ساعت در هفته اجرا شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شد.
نتایج : نتایج پژوهش در ارتباط با متغیرهای آگاهی هیجانی، تصویرسازی ذهنی و سرزندگی در کودکان مبتلابه اوتیسم حاکی از افزایش روند تغییرات میانگین نمرات و درصد بهبودی شرکت‌کنندگان در اثر مداخله به کمک حیوان بود (0/01>P).
نتیجه‌گیری: با توجـه بـه اثربخشـی مداخله به کمک حیوان بـر بهبود آگاهی هیجانی، تصویرسازی ذهنی و سرزندگی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم اسـتفاده از ایـن درمـان بـرای خانواده‌ها و کـودکان مبتلابه اوتیسم بـه درمانگـران پیشـنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آگاهی هیجانی، تصویرسازی ذهنی، سرزندگی کودکان، مداخله به کمک حیوان.
متن کامل [PDF 342 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/28 | پذیرش: 1404/6/4 | انتشار: 1404/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fakharian Moghaddam S, Bashardost Tajali F, Ahi Q, Ghaffarian Tasbihi Sani A. The Effectiveness of Animal-Assisted Intervention on Emotional Awareness, Mental Imagery and Animation in Children with Autism Spectrum Disorder. JPEN 2025; 12 (1) :1-11
URL: http://jpen.ir/article-1-835-fa.html

فخاریان مقدم سارا، بشردوست تجلی فریبا، آهی قاسم، غفاریان تسبیحی ثانی آناهیتا. اثربخشی مداخله به کمک حیوان بر آگاهی هیجانی، تصویرسازی ذهنی و سرزندگی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم. مجله پرستاری کودکان. 1404; 12 (1) :1-11

URL: http://jpen.ir/article-1-835-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4722