:: دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 22-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین افسردگی و دینداری در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مسجدسلیمان در سال 1395
مصطفی مدملی ، یعقوب مدملی ، مرضیه بیگم بیگدلی شاملو ، عاطفه اعتباری ، احمد محمودی کوهی ، میلاد اعظمی
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران ، m.bigdeli@sbmu.ac.ir
چکیده:   (7253 مشاهده)

مقدمه: افسردگی شایعترین اختلال روانی در دوره نوجوانی است که با پیامدهای منفی از جمله افت تحصیلی، اختلال در عملکرد خانوادگی و اجتماعی، بیماری جسمی، اقدام به خودکشی و خودکشی همراه است. و از آنجایی که یکی از عوامل بسیار مهم بر سلامت روانی افراد، دینداری است، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین افسردگی و دینداری در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مسجدسلیمان در سال 1395 انجام شد.

روش: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی نمونه گیری به صورت خوشه ای از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مدارس شهرستان مسجدسلیمان انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CADs) جان بزرگی و پرسشنامه دینداری معبد گلزاری بود.

یافته ها: 173 دانش آموز دختر با میانگین سنی 1/08 ± 13/35 وارد مطالعه گردیدند. میانگین نمره افسردگی در این دانش آموزان 9/18 بود که نشان دهنده افسردگی متوسط در آنان می باشد. درکل 88/4 درصد از این دانش آموزان دچار درجاتی از افسردگی بودند. بین میانگین نمرات افسردگی و میانگین نمرات کل دینداری همبستگی مستقیم وجود داشت اما از نظر آماری تفاوت معنی دار مشاهده نشد(0/07p=). بین میانگین نمره افسردگی و میانگین ابعاد رفتار مذهبی شخصی و رفتار عملی همبستگی منفی مشاهده شد که از نظر آماری معنی دار بود(0/05>p).

نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، با تقویت رفتارهای مذهبی دانش آموزان می توان به کاهش بروز افسردگی و نیز درمان آن پرداخت که در سیاست گذاری مدیران آموزش و پرورش باید مدنظر قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: افسردگی، دینداری، معنویت، سلامت روان، دانش آموزان
متن کامل [PDF 593 kb]   (2102 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/3/19 | پذیرش: 1396/3/19 | انتشار: 1396/3/19



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها