:: دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 42-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در نوجوانان شهرستان سلماس
مرادعلی زارعی پور ، قربانعلی زارعی پور ، مهین علی نژاد ، فاطمه محرمی ، مهدی عبدالکریمی
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، mahdi_13581@yahoo.com
چکیده:   (7807 مشاهده)
مقدمه: دوره نوجوانی  به دلیل تغییرات روانی، اجتماعی و زیستی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی هرفرد به شمار می رود که می تواند عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهد . هدف این مطالعه بررسی استرس، اضطراب، افسردگی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در نوجوانان شهرستان سلماس بود.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که بر روی 400 نوجوان پسر محصل صورت گرفته است. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای اخذ گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه دوقسمتی که شامل اطلاعات دموگرافیک و معدل تحصیلی و سؤالات مربوط به پرسش‌نامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS 21) بود.
یافته ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد که میزان افسردگی، اضطراب و استرس در افراد مورد بررسی به ترتیب 33/7%، 37/8% و 24/2% بود. مطابق آزمون همبستگی پیرسون بین افسردگی، اضطراب و استرس و پیشرفت تحصیلی  ارتباط آماری معنی دار و منفی مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه میزان استرس، اضطراب و افسردگی در نوجوانان بالا می‌باشد و پیشنهاد می شود مداخلات لازم در این زمینه انجام گرفته تا شاهد بهبود در پیشرفت تحصیلی در این قشر باشیم.
واژه‌های کلیدی: استرس، اضطراب، افسردگی، نوجوان، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 772 kb]   (2248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/21 | پذیرش: 1397/2/12 | انتشار: 1397/12/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها