:: دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبستان دخترانه
سعید احمد خسروی ، مرجان زالپور ، فاطمه السادات رباطی
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران ، robatyfatemeh@yaho.com
چکیده:   (2850 مشاهده)
مقدمه: کتاب درمانی ابزاری است که خواندن آن در رویارویی با مشکلات مفید می باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان انجام شده است.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است و جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدرسه دخترانه سما در شهر رفسنجان که در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد  75 نفر بودند ، حجم نمونه برای غربالگری اولیه طبق جدول مورگان 75 نفر بود که از بین آنها 40 نفر که دارای بیشترین نمره در پرسشنامه کمرویی و یا کمترین نمره در سازگاری اجتماعی بودند و حاضر به همکاری با محقق بودند انتخاب شدند، سپس این 40 نفر بصورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. و گروه آزمایش در طی 8 جلسه ی 60 دقیقه ای براساس پروتکل کتاب درمانی لیدی (1993) کتاب درمانی شدند. گروه کنترل در طول دوره آموزشی هیچ روش درمانی را دریافت نکردند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه کمرویی زﻳﻤﺒـﺎردو (1990) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی ا. کی. سینها (1993) استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین و انحراف معیار و اماره استنباطی کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS25 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد کتاب درمانی بر کاهش کمرویی دانش­آموزان تاثیر معنی داری داشته است و میزان تاثیر آن 85/5درصد بوده است. همچنین کتاب درمانی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش­آموزان تاثیر معنی داری داشته است و میزان تاثیر آن 75/5درصد بوده است.
نتیجه گیری: کـتاب‌ درمـانی‌ با فراهم کردن نمادها و مـنابعی بـرای دستیابی به معنا، چارچوبی برای تغییر شکل ایجاد کرده است و به‌طور گسترده‌ای بـه فـرایند درمان کمک می‌کند و موجب کاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی می شود.
واژه‌های کلیدی: کتاب درمانی، کمرویی، سازگاری اجتماعی، کودکان.
متن کامل [PDF 231 kb]   (782 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/20 | پذیرش: 1398/8/14 | انتشار: 1399/11/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها