مقدمه: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی رایجترین اختلال عصبی تحولی در دوران کودکی است که مشکلاتی را هم در زمینه مهارتهای اجتماعی و هم در زمینه خانواده ایجاد میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی انجام شد.
روش: مطالعهی حاضر از نوع تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیهی کودکان بیشفعال سن 8 تا 12 سال مدارس ابتدایی ناحیه سه شهر کرمانشاه بود که از طریق نمونهگیری خوشهایی مرحلهای، تعداد 24 نفر به عنوان گروه نمونه، انتخاب و به طور تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جلسات برای گروه آزمایش در 9جلسه 60-45 دقیقهای و دوبار در هفته انجام گرفت. ابزار پژوهش، مقیاس کانرز معلمان و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود.
یافته ها: نتایج تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مهارتهای اجتماعی در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (P<0/001).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هنردرمانی میتواند بعنوان روشی مناسب در بهبود مهارتهای اجتماعی این کودکان مورد استفاده قرار گیرد. |