[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 15-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
بیتا شلانی ، جهانگیر کرمی ، خدامراد مومنی
دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشیار دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، bita.shalani@gmail.com
چکیده:   (8840 مشاهده)

مقدمه: اختلال نارسایی ­توجه/ بیش­ فعالی رایج­ترین اختلال عصب­ی تحولی در دوران کودکی است که مشکلاتی را هم در زمینه مهارت­های اجتماعی و هم در زمینه خانواده ایجاد می­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنر­درمانی با رویکرد نقاشی بر مهارت­های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون­کنشی انجام شد.

روش: مطالعه­ی حاضر از نوع ­تجربی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه­ی کودکان بیش­فعال سن 8 تا 12 سال مدارس ابتدایی ناحیه سه شهر کرمانشاه بود که از طریق نمونه­گیری خوشه­ایی مرحله­ای، تعداد 24 نفر به عنوان گروه نمونه، انتخاب و به طور تصادفی به گروه­های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جلسات برای گروه آزمایش در 9جلسه 60-45 دقیقه­ای و دوبار در هفته انجام گرفت. ابزار پژوهش، مقیاس کانرز معلمان و پرسشنامه مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت بود.

یافته­ ها: نتایج تجزیه تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مهارت­های اجتماعی در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (P<0/001).

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که هنر­درمانی می­تواند بعنوان روشی مناسب در بهبود مهارت­های اجتماعی این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای اجتماعی، نارسایی توجه/فزون کنشی، نقاشی، هنردرمانی
متن کامل [PDF 728 kb]   (3851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/28 | پذیرش: 1394/12/4 | انتشار: 1395/4/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shalani B, karami J, momeni K. The effectiveness of art therapy with drawing approach on the social skills of children with attention deficit/hyperactivity disorder. JPEN 2016; 2 (4) :10-15
URL: http://jpen.ir/article-1-108-fa.html

شلانی بیتا، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. مجله پرستاری کودکان. 1395; 2 (4) :10-15

URL: http://jpen.ir/article-1-108-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645