[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 23-17 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی بر عملکرد شیردهی زنان نخست زا ی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع)
رویا امینی ، الهام معیری ، مسعود خداویسی ، علیرضا سلطانیان ، فیروزه ویسی
دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، همدان، ایران ، khodaveisi@umsha.ac.ir
چکیده:   (6370 مشاهده)

مقدمه: عملکرد صحیح شیردهی بخصوص در ساعات اولیه تولد عامل مهمی جهت شیردهی موفق در مادران نخست زا می باشد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر مبنای الگوی  اعتقاد بهداشتی بر عملکرد  شیردهی زنان نخست زا بود.

روش: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 92 مادر نخست زای مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه در سال 1394 با روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. مادران دو گروه مداخله و کنترل با بارداری 32 هفته، قبل از آموزش پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی( سازه‌های حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده،راهنمای عمل و خودکارآمدی)را تکمیل نمودند. برای گروه مداخله  چهار جلسه آموزشی ( 4 ساعت) طراحی شد.  سپس هردو گروه بلافاصله پس از آموزش و یکساعت پس از زایمان مجددا پرسشنامه را تکمیل نموده  و عملکرد شیردهی آنان نیز یکساعت پس از زایمان توسط محقق مشاهده و ثبت گردید.

یافته ها: دو گروه مداخله و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک و  سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در بدو مطالعه همگن بودند. آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی داری را از نظر میانگین نمره سازه حساسیت درک شده(  0/001 p< )، شدت درک شده( 0/001 p< )، منافع درک شده (0/001 p< )، موانع درک شده( 0/001 p< )، راهنما برای عمل (0/001 p< )،  خودکارآمدی( 0/001 p< ) پس از زایمان نشان داد. همچنین عملکرد شیردهی دو گروه پس از زایمان با یکدیگر تفاوت داشت(0/001 P<). استفاده از آزمون آنالیز واریانس با داده های تکراری تفاوت معنی داری را در گروه مداخله در تمامی سازه ها با (0/001p< ) در سه مرحله، قبل و پس از آموزش و یکساعت پس از زایمان نشان داد.

نتیجه گیری: آموزش بر مینای الگوی اعتقاد بهداشتی سبب ارتقا نمره سازه های حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده،راهنمای عمل و خودکارآمدی شده و در بهبود عملکرد شیردهی موثر بوده است.

واژه‌های کلیدی: آموزش، عملکرد شیردهی، زنان باردار
متن کامل [PDF 528 kb]   (2276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/4/8 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini R, Moayeri E, Khodaveisi M, Soltanian A, Veisi F. The Effect of Education Based on Health Belief Model on Breastfeeding of First Pregnant Mothers Referred to Hospital Imam Reza. JPEN 2016; 3 (2) :17-23
URL: http://jpen.ir/article-1-172-fa.html

امینی رویا، معیری الهام، خداویسی مسعود، سلطانیان علیرضا، ویسی فیروزه. تأثیر آموزش بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی بر عملکرد شیردهی زنان نخست زا ی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع). مجله پرستاری کودکان. 1395; 3 (2) :17-23

URL: http://jpen.ir/article-1-172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660