کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران ، hmoradikia21@gmail.com
چکیده: (9700 مشاهده)
مقدمه: کودک کمتوان ذهنی مشکلاتروانی بسیاری را در اعضای خانواده بویژه مادر ایجاد میکند. با توجه به اهمیت بهزیستیروانی مادر درخانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیمهیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی بود.
روش: در این مطالعهی شبهتجربی تعداد 40 نفر از مادران مدرسه استثنایی نور در شهر اراک با بهرهگیری از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بصورت غیرتصادفی در دو گروه 20 نفری کنترل وآموزش تنظیمهیجان قرارگرفتند. مادران گروه مداخله به صورت گروهی، آموزش تنظیمهیجان(هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) را دریافت نمودند وگروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (فرم 84 سوالی) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلکواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در گروه آزمایش در مرحلهی پسآزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافته است(p<0/05).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران موثر است.
Moradikia H, Arjmandnia A A, Ghobari Bonab B. Effectiveness of emotion regulation training on psychological well-being of Mothers of students with intellectual disability. JPEN 2016; 3 (1) :51-60 URL: http://jpen.ir/article-1-173-fa.html
مرادیکیا حامد، ارجمندنیا علیاکبر، غباری بناب باقر. بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی. مجله پرستاری کودکان. 1395; 3 (1) :51-60