دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، arngh72@yahoo.com
چکیده: (6103 مشاهده)
مقدمه: دوره نوجوانی یکی از بحرانیترین مراحل زندگی آدمی است. ورود به این دوره اغلب افراد را با مشکلاتی از جمله کاهش عزت نفس مواجه میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبکهای دلبستگی و ویژگیهای شخصیتی در عزت نفس نوجوانان شهر گناباد در سال 1395 انجام شد. روش: این پژوهش مقطعی بر روی 202 نفر از نوجوانان شاغل به تحصیل در دبیرستان در سال 1395 انجام گرفت. نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامههای عزت نفس روزنبرگ، ویژگیهای شخصیتی نئو و سبک های دلبستگی کولینز و رید جمعآوری شد. سپس با آزمونهای رگرسیون خطی، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس تحلیل گردید. P-Value در سطح کمتر از 0/05 معنیدار لحاظ شد. یافته ها: بین سبکهای دلبستگی ایمن و اجتنابی با عزت نفس رابطهای مثبت و معنادار و بین سبکهای دلبستگی اضطرابی با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد. علاوه بر این بین حیطههای برونگرایی، توافق و وظیفهشناسی با عزت نفس ارتباطی مثبت و معنادار و بین حیطه روانرنجوری با عزت نفس ارتباطی منفی و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: توصیه می شود از طریق مداخلاتی نظیر آموزش والدین و افراد دخیل در نظامآموزشی با محوریت چگونگی تربیت فرزندان و دانشآموزانی با سبکهای دلبستگی ایمن و ویژگیهای شخصیتی پیشبینی کنندهی مثبت عزت نفس از شکلگیری برخی مشکلات این دوران جلوگیری شود.
Najafi S, ebrahimi N, Hajivosough N S, NamaeiQasemnia A, Mohseni M, KhoshdastKakhki M. The role of attachment styles and personality characteristics in adolescent’s self-esteem. JPEN 2019; 6 (1) :23-30 URL: http://jpen.ir/article-1-385-fa.html
نجفی سمانه، ابراهیمی نجمه، حاجی وثوق نجمه سادات، نمائی قاسمنیا علیرضا، محسنی میثم، خوشدست کاخکی مجتبی. نقش سبک های دلبستگی و ویژگی های شخصیتی در عزت نفس نوجوانان. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (1) :23-30