استادیار، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران ، rostami.psychologist@gmail.com
چکیده: (3554 مشاهده)
مقدمه: اختلال بی اعتنایی مقابلهای در کودکان شایع بوده و از روابط والد-کودک تاثیر می پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مهارتهای زندگی بر سلامت روان مادران و علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای کودکان است. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. از بین خانواده های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تبریز در سال 1397، 40 نفر از والدین دارای کودکان 6 الی 8 ساله که با استفاده از مصاحبه تشخیصی، دارای تشخیص اختلال بی اعتنایی براساسDSM-5 بهصورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی (از طریق لیست) به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، سلامت روان مادر و علائم مرضی کودک، ابزارهای این مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بودند و بر اساس نتایج پیش آزمون مادران گروه آزمایش در ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای برنامه مهارتهای زندگی شرکت نمودند. نتایج:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مادران موجب مادران موجب بهبود سلامت روان، نشانه های بدنی، اضطراب، بدکارکردی اجتماعی و علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای کودکان شده است (0/001= P)، ولی در علایم افسردگی تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه اثربخش آموزش والدین را بر کاهش مشکلات والد-کودک تائید می کند و به نظر میرسد در بروز، ادامه و درمان مشکلات رفتاری کودکان، روابط والد کودک نقش مهمی بازی میکند. از این رو، پژوهشگر این روش درمانی را بر روی مشکلات کودک-والد پیشنهاد می کند.
Zeinali S, rostami H, Ameri M A. The efficacy of life skill training on mother,s general health and children,s oppositional difiant disorder symptoms. JPEN 2021; 6 (3) :76-83 URL: http://jpen.ir/article-1-396-fa.html
زینالی شیرین، رستمی حسین، عامری محمد علی. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان مادران و علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :76-83