[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 83-76 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان مادران و‌ علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای کودکان
شیرین زینالی ، حسین رستمی ، محمد علی عامری
استادیار، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران ، rostami.psychologist@gmail.com
چکیده:   (3554 مشاهده)
مقدمه: اختلال بی ­اعتنایی مقابله­ای در کودکان شایع بوده و از روابط والد-کودک تاثیر می ­پذیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مهارتهای زندگی بر سلامت روان مادران و‌ علائم اختلال بی­ اعتنایی مقابله ای  کودکان است.
روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. از بین خانواده ­های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تبریز در سال 1397، 40 نفر از والدین دارای کودکان 6 الی 8 ساله که با استفاده از مصاحبه تشخیصی، دارای تشخیص اختلال بی ­اعتنایی براساسDSM-5 به­صورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی (از طریق لیست) به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی،  سلامت روان مادر و علائم مرضی کودک، ابزارهای این مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بودند و بر اساس نتایج پیش آزمون مادران گروه آزمایش در ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ­ای برنامه مهارتهای زندگی شرکت نمودند. 
نتایج:‌نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مادران موجب مادران موجب بهبود سلامت روان، نشانه های بدنی، اضطراب، بدکارکردی اجتماعی و علائم اختلال بی ­اعتنایی مقابله­ ای کودکان شده است (0/001= P)، ولی در علایم افسردگی تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه اثربخش آموزش والدین را بر کاهش مشکلات والد-کودک تائید می­ کند و به نظر می­رسد در بروز، ادامه و  درمان مشکلات رفتاری کودکان، روابط والد کودک نقش مهمی بازی می­کند. از این رو، پژوهشگر این روش درمانی را بر روی مشکلات کودک-والد پیشنهاد می­ کند.
واژه‌های کلیدی: مهارتهای زندگی، سلامت روان، اختلال بی اعتنایی مقابله ای
متن کامل [PDF 1173 kb]   (1592 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/7/23 | پذیرش: 1398/10/9 | انتشار: 1398/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeinali S, rostami H, Ameri M A. The efficacy of life skill training on mother,s general health and children,s oppositional difiant disorder symptoms. JPEN 2021; 6 (3) :76-83
URL: http://jpen.ir/article-1-396-fa.html

زینالی شیرین، رستمی حسین، عامری محمد علی. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان مادران و‌ علائم اختلال بی اعتنایی مقابله ای کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :76-83

URL: http://jpen.ir/article-1-396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660