استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، asgar.noohpour.psy@gmail.com
چکیده: (3192 مشاهده)
مقدمه: در علومرفتاری بهطور عام و در روانشناسی به طور خاص یک توجه ویژه به اهمیت خودکارآمدی در موفقیتهای افراد در حوزههای مختلف زندگیبویژه تحصیل وجود دارد.در راستای کمک به خودکارآمدیتحصیلی دانشآموزان میتوان از راهبردهای کمکخواهی و حلمسئله بهره برد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی و حلمسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان استعدادهای درخشان بود. روش: روش پژوهش حاضرنیمهتجربی(پیشآزمون- پسآزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 72 نفر از دانشآموزان پایه دهم دبیرستان پسرانه(شهید مدنی) استعدادهای درخشان ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس بصورت تصادفی در سه گروه آموزش راهبرد کمکخواهی، آموزش مهارتهای حلمسئله و کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش راهبردهای کمک خواهی(هفتهای یک جلسه یک ساعته)و برای گروه دوم آموزش مهارتهای حلمسئله (هفتهای یک جلسه یک ساعته)اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی برتولد (2005) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلکواریانس تکمتغیره استفاده شد. یافتهها:نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدیتحصیلی در گروه آموزش مهارتهای حلمسئله نسبت به گروه آموزش راهبردهای کمکخواهی و در گروه آموزش راهبردهای کمکخواهی نسبت به گروه کنترل در پسآزمون افزایش یافته است(p<0/05). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزشمهارتهای حلمسئله در ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مؤثرتر از آموزش راهبردهای کمکخواهی است.
Noohpour A, Agdasi A N, Panahali A. Comparison of the effectiveness of help-seeking and Problem Solving Strategies Training on academic self-efficacy of Talented Students. JPEN 2020; 7 (1) :87-97 URL: http://jpen.ir/article-1-458-fa.html
نوح پور عسگر، اقدسی علی نقی، پناه علی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :87-97