استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران ، robatyfatemeh@yaho.com
چکیده: (3324 مشاهده)
مقدمه: کتاب درمانی ابزاری است که خواندن آن در رویارویی با مشکلات مفید می باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان انجام شده است. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است و جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مدرسه دخترانه سما در شهر رفسنجان که در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 75 نفر بودند ، حجم نمونه برای غربالگری اولیه طبق جدول مورگان 75 نفر بود که از بین آنها 40 نفر که دارای بیشترین نمره در پرسشنامه کمرویی و یا کمترین نمره در سازگاری اجتماعی بودند و حاضر به همکاری با محقق بودند انتخاب شدند، سپس این 40 نفر بصورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. و گروه آزمایش در طی 8 جلسه ی 60 دقیقه ای براساس پروتکل کتاب درمانی لیدی (1993) کتاب درمانی شدند. گروه کنترل در طول دوره آموزشی هیچ روش درمانی را دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمرویی زﻳﻤﺒـﺎردو (1990) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی ا. کی. سینها (1993) استفاده گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین و انحراف معیار و اماره استنباطی کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد کتاب درمانی بر کاهش کمرویی دانشآموزان تاثیر معنی داری داشته است و میزان تاثیر آن 85/5درصد بوده است. همچنین کتاب درمانی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزان تاثیر معنی داری داشته است و میزان تاثیر آن 75/5درصد بوده است. نتیجه گیری: کـتاب درمـانی با فراهم کردن نمادها و مـنابعی بـرای دستیابی به معنا، چارچوبی برای تغییر شکل ایجاد کرده است و بهطور گستردهای بـه فـرایند درمان کمک میکند و موجب کاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی می شود.
Ahmadkhosravi S, Zalpour M, Robati F A. Effect of Book Therapy on Shyness and Social Adjustment in Elementary School of Sama. JPEN 2021; 7 (2) :21-29 URL: http://jpen.ir/article-1-464-fa.html
احمد خسروی سعید، زالپور مرجان، رباطی فاطمه السادات. بررسی تاثیر کتاب درمانی برکاهش کمرویی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان دبستان دخترانه. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (2) :21-29