[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 93-87 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریه ذهن در کودکان عادی و بی‌ سرپرست: ارتباط آن با سن و هوش
عباس نسائیان ، شمسی پورسالمیان
استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، anesayan@gmail.com
چکیده:   (2339 مشاهده)
مقدمه: نظریه ذهن به توانایی پیش بینی و اسناد حالات ذهنی به خود و دیگران اشاره دارد. هدف از این مطالعه، مقایسه نظریه ذهن در کودکان بی سرپرست و عادی 6-3 ساله و تعیین ارتباط آن با سن و هوش بود.
 روش:  این مطالعه از نوع علی-مقایسه‏ای و جامعه این پژوهش شامل کلیه کودکان عادی و بی‏سرپرست شهر کرمانشاه بود. نمونه شامل 101کودک عادی و بی‏سرپرست می‏شد که در سال 97-96 در مراکز نگهداری کودکان بی ‏سرپرست و مهدکودک ‏ها حضور داشتند و به روش نمونه گیری خوشه ‏ای چندمرحله ‏ای انتخاب شدند. برای سنجش نظریه ذهن از دو تکلیف محتوای غیر منتظره و انتقال غیرمنتظره و برای ارزیابی هوش از مقیاس هوش وکسلر (فرم پیش دبستانی) استفاده شد.
 یافته‏ ها: بین کودکان عادی و بی ‏سرپرست تفاوت آماری معنی ‏داری در دست‏یابی به نظریه ذهن وجود دارد (0/05p<). همچنین بین سن و دستیابی به نظریه ذهن رابطه معنی‏داری وجود دارد (0/05p<). علاوه بر این مشخص شد بین انتقال غیرمنتظره با هوش رابطه آماری معنی‏ داری وجود دارد (0/05p<)، در حالی که بین هوش و محتوای غیرمنتظره رابطه آماری معنی ‏داری وجود ندارد (0/05p>).
نتیجه‏ گیری: با استناد به یافته‏ های فوق می ‏توان گفت که دست‏یابی به نظریه ذهن در کودکان عادی و بی‏ سرپرست تفاوت وجود دارد. بنابراین باید یه مقوله اجتماعی شدن و مفاهیم مرتبط با آن در مراکز مخصوص نگهداری کودکان بی‏ سرپرست توجه بیشتری شود.
واژه‌های کلیدی: هوش، سن، نظریه ذهن، کودکان بی‌سرپرست، کودکان عادی
متن کامل [PDF 219 kb]   (1281 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/27 | پذیرش: 1398/11/12 | انتشار: 1399/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesayan A, Porsalemiyan S. Theory of mind in normal and orphaned children: its relationship with age and intelligence. JPEN 2021; 7 (2) :87-93
URL: http://jpen.ir/article-1-471-fa.html

نسائیان عباس، پورسالمیان شمسی. نظریه ذهن در کودکان عادی و بی‌ سرپرست: ارتباط آن با سن و هوش. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (2) :87-93

URL: http://jpen.ir/article-1-471-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645