[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 79-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا
لیلا کلهر ، زهره وفادار
استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، گروه داخلی –جراحی،دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران ،ایران ، zohrehvafadfadar@gmail.com
چکیده:   (2711 مشاهده)
مقدمه: از آن جایی که که هر کشور دارای قوانین، فرهنگ، نیازها، فلسفه ها و ساختارهای بهداشت سلامت و شرایط اقتصادی خود است. توجه به نظام های آموزشی موفق در جهان، می تواند نشان دهنده نهادینه شدن یک نظام آموزشی موثر باشد. مقایسه نظام های آموزشی مختلف باعث ارتقای برنامه های آموزشی و در نتیجه خدمات درمانی شده،  همچنین باعث طراحی برنامه های درسی انعطاف پذیرتر و مبتنی بر نیاز جامعه می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی  مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه  های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا انجام شد.
 روش : مطالعه توصیفی و تطبیقی حاضر در سال 1398 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی در ارتباط با برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در دانشگاه های معتبر جهان، دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا به دلیل برتری جهانی در این رشته انتخاب گردیده، سپس برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان دانشگاه  های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا با استقاده از الگوی Beredy  در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، مورد بررسی و تطبیق قرار گرفتند.
یافته ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه ریزی استراتژیک دارای ارزش ها، رسالت و چشم انداز است. در فلسفه دانشکده پرستاری پنسیلوانیا تفاوت های فرهنگی و قومیتی لحاظ شده است در حالی در ایران حرکت به سمت تعالی در آموزش، پژوهش و مسئولیت پذیری اجتماعی را معرفی کرده و به تفاوت های فرهنگی اشاره نشده است. نقش ها و وظایف حرفه ای در هر دو دانشکده تقریبا یکسان و متمرکز بر روی کودک و خانواده، پژوهش، آموزش و مدیریتی می باشند.
نتیجه گیری: در ایران با توجه به شرایط جامعه، نیازهای رشته و انتظارات فارغ التحصیلان، تغییر و بازنگری مداوم برنامه ضروری است؛ لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی،تلاش برای بهبود نقاط ضعف و  تقویت نقاط قوت توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، پرستاری کودکان، مدل بردی.
متن کامل [PDF 250 kb]   (663 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1399/3/27 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kalhor L, vafadar Z. Comparative Study of the curriculum of the Master's degree program in Pediatric Nursing at Medical science Universities of Iran and Pennsylvania, USA. JPEN 2020; 7 (1) :70-79
URL: http://jpen.ir/article-1-522-fa.html

کلهر لیلا، وفادار زهره. بررسی تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری کودکان دانشگاه های علوم پزشکی ایران و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :70-79

URL: http://jpen.ir/article-1-522-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645