گزارش کوتاه
مقدمه: خانواده ها و والدین دارای نوزاد بستری در بخش های ویژه نوزادان، نیازمند حمایت عاطفی تیم مراقبتی و کسب اطلاعات پیرامون وضعیت و شرایط فرزندشان می باشند که از طرق مختلف این امکان میسر می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان دسترسی و استفاده والدین از اینترنت و فضای مجازی بدین منظور می باشد.
روش: در مطالعه ای مقطعی و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس , 100 نفر از مادران نوزادان بستری در بخش های ویژه نوزادان (NICU) بیمارستان های کرج و تهران در بازه زمانی سه ماه در سال 1392 مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از روایی و ارزیابی اولیه، جمع آوری شد. علاوه بر فرم مشخصات شامل متغیرهای دموگرافیک، پرسشنامه در رابطه با دسترسی به رایانه و نحوه استفاده از اینترنت بررسی شد. علاوه بر متغیرهای دموگرافیک، ارتباط سطح تحصیلات و میزان استفاده و دریافت اطلاعات از اینترنت مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین سنی مادران این مطالعه حدود 5/5± 29/40 سال بود . 38/8 % والدین تحصیلات زیر دیپلم، 49/5 % دیپلم و 11/7% تحصیلات بالای دیپلم را داشتند و 87/7% آنها خانه دار و 12/6 %آنها شاغل بودند که 37/9% از این مادران از اینترنت استفاده می کردند. 82% مادران علاقمندی خود را به استفاده از سایتی پیرامون دریافت اطلاعات در مورد وضعیت نوزاد خود نشان دادند و ارتباط معناداری بین میزان تحصیلات مادران با استفاده از اینترنت وجود داشت(P<0.001 ).
نتیجه گیری : براساس نتایج بدست آمده از این مطالعه، میزان دسترسی مادران به اینترنت به میزان متوسط (37/9 %) بود، اما اکثر مادران جهت کسب اطلاعات از اینترنت استفاده می کردند و میزان علاقه به کسب اطلاعات پیرامون نوزادشان از اینترنت زیاد بود. این بررسی می تواند در جمعیت گسترده تری صورت گیرد و در زمینه گام های بعدی جهت ایجاد سایتی به منظور آموزش مفید و کارآمد مورد نظر قرار گیرد.
Kadivar M, Seyedfatemi N, Mokhlesabadi Farahani T. The use of virtual space among the hospitalized infants’ mothers in the NICU: Results of a preliminary study. JPEN 2015; 1 (3) :1-7 URL: http://jpen.ir/article-1-60-fa.html
کدیور ملیحه، سیدفاطمی نعیمه، مخلص آبادی فراهانی طاهره. استفاده از فضای مجازی در مادران نوزادان بستری در بخش های ویژه نوزادان: نتیجه یک بررسی اولیه. مجله پرستاری کودکان. 1394; 1 (3) :1-7