استاد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، Babamohamadi@semums.ac.ir
چکیده: (1573 مشاهده)
مقدمه:دوره آموزشی پرستاری نوزادان دورهای جهت تربیت مهمترین و تأثیرگذارترین متخصصان حوزه سلامت است. به منظور تعیین نقاط قوت، ضعف، راهبردهای کاربردی و تجربیات موفق برای برنامه درسی موجود، این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان در ایران و دانشکده پرستاری ایالت واینه آمریکا انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی- مقایسهای در سال 2020 با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه با استفاده از کلید واژه های کوریکولوم(Curriculum)، برنامه(Program)، لاگبوک(Logbook) و پرستاری نوزادان(Neonatal nursing) در موتور جستجوی گوگل اسکولار انجام شد. عناصر مقایسهای شامل فلسفه، رسالت، چشم انداز، ارزشها،اهداف،شرایط ورود، مدت زمان و دوره ها،استراتژیهای اجرایی، روشهای تدریس و ارزیابی و غیره میباشد. یافتهها:هر دو کشور مطابق با اصول اساسی برنامهریزی استراتژیک، تقریباً در برخی از موارد رسالت، و چشماندازمشابه بودند. اما تعریف رشته، شرایط و نحوه پذیرش در دوره، وضعیت شغلی فارغ التحصیلان، فلسفه، مأموریت، هدف کلی، نقش فارغ التحصیلان، قوانین و مقررات، پرداخت هزینه، ویژگی های ساختاری و پرسنلی و مباحث تحصیلات تکمیلی در آموزش پرستاری در دو دانشگاه متفاوت بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برنامه پرستاری نوزادان ایران، در مقایسه با برنامه آمریکایی در دانشگاه ایالتی واینه، عمدتاً بر تحقیقات متمرکز بوده و در زمینه هایی مانند سازماندهی الزامات پذیرش دانشجو (از جمله مصاحبه، تاییدیه اخلاقی، پیشرفت تحصیلی)، قوانین بالینی، بهبود شایستگی دانشجویان در مهارتها و دانش تخصصی پرستاری نوزادان، و فراهم آوردن و ایجاد جایگاه بهتری برای دانش آموختگان در مقاطع بالینی دارای نقص اجرایی بوده است. بنابراین با شناسایی نقائص موجود بایستی در جهت ارتقاء برنامه آموزشی گام برداشته تا به نتایج بهتر و مراقبت با کیفیت در زمینه عمل پرستاری برسیم.
pourteimour S, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparing the master curriculum of neonatal nursing in Iran and Wayne of America: A Comparative Study. JPEN 2022; 8 (4) :71-85 URL: http://jpen.ir/article-1-636-fa.html
پورتیمور سیما، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و ایالت واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :71-85