دانشیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده: (1209 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر توجه انتخابی، بی تکانشگری و علائم اختلال بیش فعالی در کودکان سنین 8 تا 12 سال مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی شهر اصفهان انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری 3 ماهه بود.بدین منظور 30 نفر از بین کلیه کودکان 8 تا 12 سال دارای علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی که در بازه زمانی مهر تا آذر ماه 1400به کلینیک های تخصصی کاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کرده و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه آزمایش (آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ)، جایگزین شدند(هر گروه 15 نفر). کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه علائم بیش فعالی، مقیاس سنجش تکانشگری بارت، آزمون (رنگ –واژه ) استروپ را در سه مرحله تکمیل کردند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ قرار گرفتند. نتایج : یافته های پژوهش با نرم افزار SPSS23 و با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج حاکی از اثربخشی مداخله بر مشکلات توجه انتخابی، تکانشگری و علائم کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی و نیز پایداری اثربخشی در مرحله پیگیری باشد (0.001>P).میزان تفاوت مراحل در گروه ها در نقص توجه، تکانشگری و علائم بیش فعالی به ترتیب برابر با72 درصد ، 83 درصد و 82درصد به دست آمده است. نتیجهگیری:بنابر نتایج این پژوهش از این نوع آموزش میتوان برای کاهش مشکلات کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی استفاده کرد.
saifipour M, Sajjadian I, Nadi M A. The effectiveness of Young's thinking and reasoning skills training package on the selective attention, impulsivity and symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder. JPEN 2023; 10 (1) :1-12 URL: http://jpen.ir/article-1-677-fa.html
سیفی پور میعاد، سجادیان ایلناز، نادی محمد علی. اثربخشی آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر توجه انتخابی، تکانشگری و علائم کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :1-12