[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 12-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر توجه انتخابی، تکانشگری و علائم کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی
میعاد سیفی پور ، ایلناز سجادیان ، محمد علی نادی
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده:   (1209 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر توجه انتخابی، بی تکانشگری و علائم اختلال بیش فعالی  در کودکان سنین 8 تا 12 سال مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی شهر اصفهان انجام شد.
 روش‌: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون  با گروه کنترل و پیگیری 3 ماهه بود. بدین منظور 30 نفر از بین کلیه کودکان 8 تا 12 سال دارای علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی که در بازه زمانی مهر تا آذر ماه 1400به کلینیک های  تخصصی کاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کرده و دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه آزمایش (آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ)، جایگزین شدند(هر گروه 15 نفر). کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه علائم بیش فعالی، مقیاس سنجش تکانشگری بارت، آزمون (رنگ –واژه ) استروپ را در سه مرحله تکمیل کردند. گروه آزمایش تحت آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ قرار گرفتند.
نتایج : یافته های پژوهش با نرم افزار SPSS23 و با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج حاکی از اثربخشی مداخله بر مشکلات توجه انتخابی، تکانشگری و علائم کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی و نیز پایداری اثربخشی در مرحله پیگیری باشد (0.001> P). میزان تفاوت مراحل در گروه ها در نقص توجه، تکانشگری و علائم بیش فعالی به ترتیب برابر با72 درصد ، 83 درصد و 82درصد به دست آمده است.   
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج این پژوهش از این نوع آموزش می‌توان برای کاهش مشکلات کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی استفاده کرد
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه- بیش فعالی، توجه انتخابی، رفتارهای تکانشگری.
متن کامل [PDF 326 kb]   (652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/16 | پذیرش: 1402/2/27 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saifipour M, Sajjadian I, Nadi M A. The effectiveness of Young's thinking and reasoning skills training package on the selective attention, impulsivity and symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder. JPEN 2023; 10 (1) :1-12
URL: http://jpen.ir/article-1-677-fa.html

سیفی پور میعاد، سجادیان ایلناز، نادی محمد علی. اثربخشی آموزش مهارت های تفکر و استدلال یانگ بر توجه انتخابی، تکانشگری و علائم کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (1) :1-12

URL: http://jpen.ir/article-1-677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660