[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 49-38 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر یک دوره بازیهای حرکتی، سنتی و آموزشی بر مهارتهای حرکتی و اضطراب کودکان
حفصه تاقانی ، علی مصطفی لو ، حسین خدری
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد گنبد کاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبد کاووس، ایران ، a.mostafaloo@gmail.com
چکیده:   (86 مشاهده)
 مقدمه: از آن­جایی که دوران کودکی اهمیت زیادی دارد و مهارت­های حرکتی سریع­تر در این دوره رشد می­کند. به همین دلیل هدف از این مطالعه مقایسه اثر یک دوره بازی­های حرکتی، آموزشی و سنتی بر مهارت حرکتی و اضطراب کودکان بود.
روش: به همین منظور 40 کودک شش سال انتخاب و در چهار گروه بازی­های حرکتی (10=n)، بازی‌های آموزشی (10=n)، بازی‌های سنتی (10=n) و کنترل (10=n) به صورت تصادفی تقسیم شدند. قبل و پس از دوره تمرینی هشت هفته­ای آزمون­های رشد حرکتی درشت اولریخ-3 و پرسشنامه اضطراب اسپنس (1999)، به ترتیب برای سنجش مهارت حرکتی و اضطراب کودکان گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها و برای بررسی تفاوت بین گروه­ها از آزمون آماری کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده گردید.
نتایج :
نتیجه نشان داد که مداخله (تمرین بازی­ها) بر افزایش مهارت­های حرکتی (0/05  P ؛ 210/685= F) و کاهش اضطراب (0/05  P ؛ 24/875= F) آزمودنی­ها تاثیر معنی ­دار داشت.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، می­توان عنوان کرد که بازی­های حرکتی، آموزشی و سنتی به علت داشتن فرصت تمرینی و از نظر محتوایی می­تواند موجب رشد مهارت­های حرکتی و کاهش اضطراب کودکان شود. 

 
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب، مهارت های حرکتی، آزمون اولریخ-3، بازی های حرکتی، بازی های آموزشی
متن کامل [PDF 266 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/17 | پذیرش: 1402/10/24 | انتشار: 1403/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghani H, Mostafaloo A, Khedri H. Comparison of the effect of a course of movement, traditional and educational games on movement skills and anxiety of children. JPEN 2024; 10 (3) :38-49
URL: http://jpen.ir/article-1-748-fa.html

تاقانی حفصه، مصطفی لو علی، خدری حسین. مقایسه اثر یک دوره بازیهای حرکتی، سنتی و آموزشی بر مهارتهای حرکتی و اضطراب کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1403; 10 (3) :38-49

URL: http://jpen.ir/article-1-748-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4652