[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 55-46 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سلامت عمومی مادر، اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی و عزت نفس کودک بر عملکرد تحصیلی کودک
لیلا بخشی سورشجانی
گروه روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران. ، bakhshi.la@gmail.com
چکیده:   (2158 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی مطلوب زیربنای موفقیت در زندگی آتی دانش­آموز به­شمار می­رود. عملکرد تحصیلی موفقیت ­آمیز دانش ­آموزان سبب رشد و تعالی جامعه در عرصه ­های مختلف می­شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سلامت عمومی مادر، اختلال و نارسایی توجه بیش ­فعالی و عزت نفس کودک بر عملکرد تحصیلی کودک می­باشد.
روش: روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دبستان شهر بهبهان بود که در سال تحصیلی96-1395 در مدارس مختلف این شهر مشغول به تحصیل بوده­ اند. در پژوهش حاضر حجم نمونه آزمودنی ­ها  بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر تعیین گردید. نمونه به روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ای دو مرحله­ای انتخاب شد. ابزار پژوهش را مقیاس­های عملکردتحصیلی درتاج(1383)، کانرز –فرم والد، سلامت عمومی گلدبرگ و عزت­نفس کوپر اسمیت تشکیل داده است.
نتایج : یافته­های آزمون ضریب همبستگی پیرسون آشکار ساخت که بین عملکردتحصیلی کودک و  سلامت عمومی مادر  ،   نمرات اختلال نارسایی توجه­ بیش ­فعالی کودک   و  با عزت نفس کودک  رابطه معنی­ دار وجود دارد. یافته ­های تحلیل رگرسیون چندگانه پژوهش نیز نشان داد که نمرات سلامت عمومی مادر   اختلال نارسایی توجه بیش ­فعالی  و عزت ­نفس کودکان   قادر به پیش­ بینی عملکرد تحصیلی کودکان هستند.
نتیجه­ گیری: وضعیت سلامت عمومی مادر، نمرات اختلال نارسایی توجه بیش ­فعالی و  هم­چنین عزت نفس کودک می­ تواند بر عملکرد تحصیلی در کودکان مؤثر باشد.
واژه‌های کلیدی: کودک، عملکرد تحصیلی، مادر، اختلال نارسایی توجه بیش فعالی.
متن کامل [PDF 281 kb]   (618 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/26 | پذیرش: 1399/6/23 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bakhshi sooreshjani L. The role of maternal general health ,Attention Deficit-Hyperactivity Disorder and Self Esteem’s child on Academic Performance of the child. JPEN 2021; 8 (1) :46-55
URL: http://jpen.ir/article-1-532-fa.html

بخشی سورشجانی لیلا. نقش سلامت عمومی مادر، اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی و عزت نفس کودک بر عملکرد تحصیلی کودک. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (1) :46-55

URL: http://jpen.ir/article-1-532-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4710