گروه روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران. ، bakhshi.la@gmail.com
چکیده: (2158 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی مطلوب زیربنای موفقیت در زندگی آتی دانشآموز بهشمار میرود. عملکرد تحصیلی موفقیت آمیز دانش آموزان سبب رشد و تعالی جامعه در عرصه های مختلف میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سلامت عمومی مادر، اختلال و نارسایی توجه بیش فعالی و عزت نفس کودک بر عملکرد تحصیلی کودک میباشد. روش: روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دبستان شهر بهبهان بود که در سال تحصیلی96-1395 در مدارس مختلف این شهر مشغول به تحصیل بوده اند. در پژوهش حاضر حجم نمونه آزمودنی ها بر اساس جدول کرجسی و مورگان 370 نفر تعیین گردید. نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش را مقیاسهای عملکردتحصیلی درتاج(1383)، کانرز –فرم والد، سلامت عمومی گلدبرگ و عزتنفس کوپر اسمیت تشکیل داده است. نتایج : یافتههای آزمون ضریب همبستگی پیرسون آشکار ساخت که بین عملکردتحصیلی کودک و سلامت عمومی مادر، نمرات اختلال نارسایی توجه بیش فعالی کودک و با عزت نفس کودکرابطه معنی دار وجود دارد. یافته های تحلیل رگرسیون چندگانه پژوهش نیز نشان داد که نمرات سلامت عمومی مادر اختلال نارسایی توجه بیش فعالیو عزت نفس کودکان قادر به پیش بینی عملکرد تحصیلی کودکان هستند. نتیجه گیری: وضعیت سلامت عمومی مادر، نمرات اختلال نارسایی توجه بیش فعالی و همچنین عزت نفس کودک می تواند بر عملکرد تحصیلی در کودکان مؤثر باشد.
bakhshi sooreshjani L. The role of maternal general health ,Attention Deficit-Hyperactivity Disorder and Self Esteem’s child on Academic Performance of the child. JPEN 2021; 8 (1) :46-55 URL: http://jpen.ir/article-1-532-fa.html
بخشی سورشجانی لیلا. نقش سلامت عمومی مادر، اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی و عزت نفس کودک بر عملکرد تحصیلی کودک. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (1) :46-55