کارشناسی ارشد مشاوره، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، azam.4002@gmail.com
چکیده: (3536 مشاهده)
مقدمه:تولدوحضورکودککم توانیذهنیدرهر خانوادهایمی تواندرویدادینامطلوبوچالشزاتلقیشودکه ممکناستتنیدگی،سرخوردگی،احساساتغموناامیدیرابه دنبالداشته باشد. لذا،پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی انجام شد. روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه مادران کودکان کمتوان ذهنی شهر تهران بود و نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از مادران کودکان کم توان ذهنی مدارس کم توان ذهنی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانسفکی و کرایج (2006)، مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1965) و سیاهه شادکامی آکسفورد (1989) بود. داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و شیوه های آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد که نظمجویی شناختی هیجانی و حرمت خود به صورت مثبت شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی را پیش بینی میکنند (0/001>P). هم چنین، میان نظمجویی شناختی هیجان با شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی و میان حرمت خود با شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که بهبود راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و حرمت خود، میتواند باعث افزایش شادکامی مادران کودکان کمتوان ذهنی شود. از نتایج این پژوهش میتوان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش و مراکز بهزیستی استفاه نمود.
hoseinzadeh A, asbaghi M. The Role of strategical Cognitive Emotion Regulation and Self-esteem in the Happiness of Mothers with a Mentally Retarded children. JPEN 2020; 6 (4) :11-20 URL: http://jpen.ir/article-1-418-fa.html
حسین زاده اعظم، اسبقی مریم. نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کم توان ذهنی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :11-20