دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، mas_azemod@yahoo.com
چکیده: (1017 مشاهده)
مقدمه:تابآوری،تواناییافراددرسازگاریمؤثرافرادبامحیطدرمعرضعواملخطرآفرینمیباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و شفقت به خودبر تابآوری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 90 نفر از دانش آموزان پایه یازدهم دبیرستانهای پسرانه دارای عملکرد تحصیلی پایین تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از سه گروه(دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. گروه اول یک دوره آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش را در 10 جلسه دریافت کرد و گروه دوم 10 جلسه آموزش شفقت به خود را طی کرد و گروه سوم(کنترل) نیز همزمان به برنامه های عادی کلاسی خود ادامه داد. ابزار استفاده شده شامل پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس در سطح معنیداری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج :میانگین (انحراف معیار) نمرات تابآوری در گروه راهبردهای خود تنظیمی انگیزش از (13/8) 53/7قبل از مداخله به (16/5) 64بعد از مداخله افزایش یافت. همچنین در گروه شفقت به خود نیز از (14/5) 52/5قبل از مداخله به (16/8) 69/6بعد از مداخله افزایش یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تکمتغیره نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و شفقت به خود بر تابآوری اثر متفاوت داشته(0/05>P) و آموزش شفقت به خود در افزایش تابآوری اثربخشتر است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که هر دو روش میتواند به افزایش تابآوری در دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین منجر شود. با این حال، آموزش شفقت به خود تاثیر بیشتری بر تابآوری در مقایسه با راهبردهای خودتنظیمی انگیزش داشت. پیشنهاد میشود در مدارس این دو آموزش برای ارتقای تابآوری دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین استفاده شوند.
Pourshalchi H, Azmoudeh M, Hosseininasab S D. Comparing the effectiveness of motivational self-regulation strategies and self-compassion training on resilience students with low academic performance. JPEN 2024; 10 (2) :78-88 URL: http://jpen.ir/article-1-746-fa.html
پورشالچی حسام، آزموده معصومه، حسینی نسب سید داود. مقایسه اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و آموزش شفقت به خود بر تابآوری دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :78-88